۶ اشتباه مربیان یوگا

۵ اسفند ۱۳۹۳ تناسب اندام , سبک زندگی , سلامتی بازدید : 127

 ۶ اشتباه مربیان یوگا

دنیای یوگا تغییرات وسیعی را از زمانی که «لیلیان فولان» برنامه ی «یوگا و شما» را در شبکه ی تلویزیونی «PBS»، اجرا کرد؛ تجربه کرده است. به طوری که او باعث ورود این ورزش به خانه های مردم در سال ۱۹۷۰ گردید. در حال حاضر، ورزش یوگا در اکثر باشگاه های ورزشی و مراکز تناسب اندام وجود دارد و در کل به نوبه ی خود به یک صنعت تبدیل شده است. این اتفاق را می توان با نگاهی ساده از مدل های یوگا و مارک های مشهور مانند: «لولو لمون» و «بی پرزنت» گرفته تا DVD ها،کتاب ها و مجلاتی که در این مورد وجود دارند، مشاهده کرد. به علاوه، مکان هایی که در آن تمرین یوگا انجام می شد و در حال نابودی بودند، در سر تا سر دنیا تصمیم به ارتقا و گسترش این ورزش گرفتند. به سختی می شود خواستگاه و سر منشا اصلی یوگا را به یاد آورد. اما  تقریبا می توان گفت اولین مکانی که مردم آن جا جهت آزادسازی روح، از این ورزش استفاده می کردند، کشور هندوستان است. معنی اصلی کلمه ی «یوگا»، پیوستگی و انسجام است. تمرینات یوگا در برگیرنده ی عمیق یکپارچگی اعضای بدن می باشد. تفکر و روح در این ورزش از اهمیت زیادی برخوردار است. تمامی تمریناتی که توسط «لیلیان فولان» در سال ۱۹۷۰ داده می شد، می توان گفت برگرفته از کتاب «پاتانجیلی» با عنوان «کالبد شکافی تمرینات یوگای باستان» بوده است. بهتر است از همین لحظه، ورزش یوگا را شروع کنید. اما در نظر داشته باشید این شش اشتباه را در تمرینات یوگا انجام ندهید.

 ۱- نفستان را حبس نکنید.

دقت در نفس کشیدن، در اکثر تمرینات ورزش یوگا بسیار مهم است. دکتر «مادان بالی» استاد آموزش یوگا ما را از انجام این اشتباه برحذر می کند. او معتقد است که اگر دارای بیماری قلبی هستیم، از نفس نکشیدن در حین تمرینات اجتناب کنید. نظریه ی ایشان نشان دهنده ی داشتن رفتاری مناسب و لطیف با اعضای بدن در حین تمرینات یوگا هست. این مسأله ماورای آن چیزی که اساتید یوگا به شما می آموزند، دارای اهمیت می باشد. این معلم ۹۰ ساله ی یوگا، اهل مونترال، نمونه ای از یک انسان با زندگی سالم به خاطر انجام تمرینات یوگا است. او عضو هیأت علمی مرکز آموزش «یوگا برای سلامتی» به نام مرکز «کریپالو» می باشد.

 ۲- در انجام تمرینات یوگا زیاده روی نکنید.

«جین کونیر»، استادی با بیش از ۲۰ سال سابقه و یکی از اساتید آموزش یوگا در مرکز «ایشتای» در منهتن می باشد. او معتقد است یکی از اشتباهاتی که مردم در تمرین یوگا انجام می دهند؛ این است که به قابلیت های بدنشان توجه نمی کنند و سعی می کنند به خودشان جهت انجام تمرینات فشار وارد کنند. نتیجه ی این اتفاق، آسیب رساندن به خود می باشد. نکته ی بسیار مهمی که عمیقا باید به آن توجه کرد، این مسأله است که انجام تمرینات باید در حد توانایی و قابلیت های بدن فرد باشد.

 ۳- فقط آرامش داشته باشید.

یکی دیگر از اشتباهات افرادی که یوگا تمرین می کنند، این است که سعی می کنند بدنشان را دقیقاً با حرکات منطبق کنند؛ در صورتی که انجام تمرینات و حرکات باید منطبق با اعضای بدن خود فرد باشد. «خانم کورنر» می گوید: «یکی از اشتباهات بزرگی که اشخاص در رابطه با یوگا مرتکب می شوند، این است که فکر می کنند چون ظاهراً سالم و سلامت هستند، می توانند از عهده ی هر نوع تمرینی برآیند. در صورتی که فرد باید برای انجام هر تمرین آرامش داشته و هر حرکت را براساس توانایی ها و قدرت بدنی خودش انجام دهد.»

 ۴- یوگا را بشناسید.

«گلین بلک» یکی از اساتید یوگا در «انستیتو امگا» است. وی در مجله ی نیویورک تایمز فعالیت می کند. او مقاله ای  با عنوان «چه طور یوگا می تواند به بدن شما آسیب برساند» منتشر کرد. «گلین بلک» در این مقاله می گوید: «بزرگ ترین اشتباه افراد در ورزش یوگا، در رابطه با تمرینات کششی است.»

«گلین بلک» خاطر نشان می کند که در غرب، بعضی از اصول یوگا ترک شده و یا به فراموشی سپرده شده اند. وی همچنین می گوید: «بزرگ ترین اشتباهی که اتفاق می افتد این است که اکثر افراد فکر می کنند بدون آماده کردن بدنشان جهت تمرینات کششی و تمرینات ذهنی، می توانند نتیجه ی خوبی بگیرند.»

 ۵-  شاخه ی پنجم یوگا را از یاد نبرید.

«گلین بلک» همچنین معتقد است اشتباه معمول در یوگا، که امروزه به صورت فراوان انجام می شود؛ این است که مردم شاخه ی پنجم تمرینات یوگا را فراموش می کنند. این شاخه که«پراتی هارا» نامیده می شود، در مورد پس کشیدن از تمرین و حس برتری است. «پراتی هارا» عبارت است از: «در خود فرو رفتن و تجرد از دنیای خارج، آزاد کردن خویش از اسارت حواس و متمرکز کردن فکر بر روی یک نقطه یا یک موضوع.» زمانی وجود دارد که مردم می خواهند حالتی روحانی داشته و تنها باشند. پس بهتر است از معاشرت اجتماعی دوری کرد، در خلوت نشست و به دنیای درون خود و یا مسأله ی مورد نظر فکر کرد. «گلین بلک» می گوید: « اگر بخواهیم از تنگنا خودمان را خلاص کنیم، تمرینات جدی با این روش، بهترین  درمان می باشد.»

 ۶- به یاد بیاورید که یوگا یک تمرین است.

«گیلیان آرتور»، یوگا را در مرکز «کریپالو» آموخته و در حال حاضر را در «انستیتو امگا» به آموزش یوگا می پردازد. وی در این خصوص می گوید: «یکی از اشتباهات رایج این است که افرد یوگا را به عنوان تمرینی کامل و جامع دانسته و معتقدند که دیگر نیازی به ورزش های دیگر نیست. در حالی که در واقع یوگا، تمرینی برای شروع کردن می باشد. انجام غیر صحیح یوگا به عنوان تمرین تناسب اندام، ممکن است بدن را رو به زوال برده و آن را تحلیل کند.»

تمرینات یوگا منشا باستانی دارند و در صورت انجام صحیح آن، برای سلامت مفید می باشند. امیدواریم که به همراه تفکر عاقلانه و راهنمایی های این اساتید، بتوانید در رشد روحی و جسمی خود بکوشید.

 

 

 

کلمات کلیدی : , , , ,
:: دیدگاه خود را بیان کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *