۵ فایده ی شگفت انگیز خوردن چربی

۶ خرداد ۱۳۹۴ سبک زندگی , سلامتی بازدید : 55

با وجود همه ی توصیه های غذایی که این روزها می شنوید، چه طور می توانید تصمیم بگیرید که چه غذایی بخورید؟ برای مثال چربی، سال ها به عنوان یک هیولا و ریشه ی کلسترول بالا، بیماری قلبی و چاقی شمرده می شد. اما مطالعات دانشمندان حالا نشان داده است که فواید زیادی در خوردن چربی وجود دارد. وقت آن است که درباره ی بخشی از رژیم غذایی مان تجدید نظر کنیم. به طور خلاصه، چربی ذهنیت منفی ایجاد کرده است. دکتر «David Perlmutter» در کتاب «Grain Brain» اذعان کرده که رژیم غذایی نیاکان ما از ۷۵% چربی ، ۲۰% پروتئین و ۵% کربوهیدرات تشکیل شده، درحالی که هم اکنون ما ۶۰% کربوهیدرات، ۲۰% پروتئین و ۲۰% چربی مصرف می کنیم. دکتر «Perlmutter» نشان داد که دلایل اصلی خیلی از ضایعات امروزی ازجمله آلزایمر، ADHD، افسردگی، عصبی بودن و سردردهای مزمن ریشه در التهاب های بدنی و مغزی ناشی از کربوهیدرات ها دارد. دیگر مطالعات نشان داده که چاقی مفرط که در ۵۰ سال اخیر دو برابر شده است به دلیل مصرف زیاد چربی نیست بلکه ناشی از مصرف کربوهیدرات ها و قندهایی مثل گلوکز موجود در میوه ها و آبمیوه ها است. گلوکز اضافی در بدن تبدیل و به صورت چربی ذخیره می شود. «Gary Taubes» در کتاب «Why We Get Fat» می گوید: “اگر دنیا سیگار را کشف نمی کرد، هیچ سرطان ریه ای هم وجود نداشت. به همین ترتیب اگر رژیم غذایی ما شامل کربوهیدرات زیاد نباشد، چاقی مفرط هم اتفاق نمی افتد.”
پس چربی آن طور هم که تصور می شود، مقصر نیست. در حقیقت:

۱- چربی برای سلامت مغز ضروری است

آیا می دانستید بافت مغز از ۶۰% چربی تشکیل شده است؟ رژیم غذایی با چربی کم، باعث می شود مغز را از موادی که به آن ها برای عملکرد صحیح نیاز دارد، محروم کنیم. منظور من تنها اسیدهای چرب ضروری و امگا ۳ که مورد بحث محافل می باشد نیست (چربی های موجود در مواد غذایی مثل ماهی سالمون، آووکادو و مغز دانه های خوراکی)، بلکه برخی چربی های اشباع شده است که سال ها به ما می گفتند از آن دوری کنیم مثل چربی های حیوانی. ویتامین های ضروری مثل A، D ، E و K در آب حل نمی شوند و برای جذب و انتقال به چربی نیاز دارند. همان طور که می دانید، این ویتامین ها برای سلامت مغز و اندام های حیاتی ضروری هستند. ویتامین D‌ امروزه به عنوان عامل جلوگیری کننده از آلزایمر، پارکینسون، افسردگی و دیگر اختلالات مغزی تلقی می شود و امگا ۳ باعث افزایش هوش و روحیه می شود.

۲- چربی باعث کارکرد صحیح شش ها می شود

شش های ما از ماده ای متشکل از چربی های اشباع شده، پوشیده شده است. به نوزدان نا بالغی که از داشتن این ماده محروم هستند، ماده ای به نام «سورفاکتانت» برای عملکرد درست شش ها داده می شود. بدون چربی های اشباع شده، سلامت شش های ما به خطر می افتد. امروزه برخی مطالعات، به دنبال یافتن نقطه ی اشتراکی بین مصرف کم چربی اشباع شده و آسم در نتیجه ی شکست لایه های چربی هستند.

۳- چربی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

دکتر «مایکل» و دکتر «ماری ایدز» در کتابشان با عنوان «Good Calories, Bad Calories»، درباره ی نقشی که چربی های اشباع شده ی موجود در کره و روغن نارگیل در سیستم ایمنی ایفا می کند اذعان کرده اند: “کمبود اسید چرب در گلبول های سفید خون، در توانایی آن ها برای شناسایی و از بین بردن عوامل بیگانه و مهاجم مثل ویروس، باکتری و قارچ اختلال ایجاد می کند.”

۴- چربی سلامت بزرگ ترین اندام بدن را تضمین می کند

چربی بخش عمده ای از غشای سلولی را تشکیل می دهد و پوست ما از سلول های بی شماری تشکیل شده است. مصرف کم چربی باعث خشکی و چین و چروک پوست شده و می تواند راهی را برای ورود میکروب ها به بدن باز کند.

۵- چربی برای قلب خوب است

مطالعات زیادی روی فواید خوردن چربی های اشباع شده که در طول ۵۰ سال گذشته برای خوردن آن ها هشدار می دادند، انجام شده است. برای مثال، پژوهش ما روی افرادی انجام شده است که در «Pacific Isles» بیش از ۶۰% رژیم غذایی شان از چربی اشباع شده ی روغن نارگیل تشکیل شده و از هیچ گونه بیماری قلبی رنج نمی برند. همچنین چربی دو برابر کربوهیدرات انرژی فراهم می کند. ۹ کالری در هر گرم، در مقابل ۴ کالری در هر گرم. پس نه تنها انرژی شما را برای مدت طولانی تری فراهم می کند، بلکه با سیر نگه داشتن شما کمک می کند تا کمتر بخورید. اما از مصرف چربی های ترانس خودداری کنید. این ها همان هیولاهای واقعی هستند که با افزودن اتم های هیدروژن به چربی اشباع شده، در طول فرایند گرما دهی ایجاد می شوند. این چربی های دست کاری شده، هیچ فایده ای به جز بد هضمی غذا ندارند.
پس مشتی گردو بخورید، از یک تکه سالمون سرخ شده در روغن زیتون و کره لذت ببرید و یا کمی روغن نارگیل به برنامه ی صبحگاهی خود اضافه کنید. همین امروز عادات غذایی تان را تغییر دهید و این چربی های مفید را به رژیم غذایی تان باز گردانید.

کلمات کلیدی : , , , , , , , , , , , , ,
:: دیدگاه خود را بیان کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *