۵ راه آسان برای افزایش اعتماد به نفس

۷ آبان ۱۳۹۵ انگیزش , کار بازدید : 673

۵ راه آسان برای افزایش اعتماد به نفس

تصور کنید که قادرید بر هر مانعی که سر راه شما قرار بگیرد، غلبه کنید. سپس سعی کنید در هر مرحله از این راه، خود را در حال مقابله با خطر، در شرایطی مجسم کنید که کسی را برای مشورت و تایید امور ندارید. این چیزی است که افراد دارای اعتماد به نفس، هر روز به آن می اندیشند.

اگر دچار عدم اطمینان و تقلیل عزت نفس شده اید، به مطالعه ی این مقاله ادامه دهید: چرا که در این جا ۵ راه آسان برای تقویت اعتماد به نفس شما ارائه شده است.

کمبود اعتماد به نفس همیشگی نیست. اعتماد به نفس مانند هر مهارت دیگری قابل یادگیری، تمرین و تسلط پیدا کردن است. هنگامی که بر آن چیره شدید همه چیز در زندگیتان به سمت بهبودی تغییر خواهد کرد.

۱- خودشناسی را در خود تقویت کنید.

اگر شکست شما را مایوس کرده است، فقط به خاطر داشته باشید که همیشه یک راه حل وجود دارد. ممکن است مجبور باشید دوباره تلاش کنید، اما هر بار می توانید به تجزیه و تحلیل اشتباهات بپردازید. در پی هر شکست، بهترین راه برای افزایش اعتماد به نفس این است که به تمامی دست آورد های خود بپردازید. لیستی تهیه کنید و آن را بر روی دسکتاپ کامپیوتر خود و یا نزدیک جایی که اکثر وقت خود را در آنجا می گذرانید، قرار دهید. همچنین شما می توانید لیستی از تمام چیزهایی که برایتان ارزشمند است، تهیه کنید. همان طور که از اینفوگراف (چارتی که دارای برخی اطلاعات می باشد) پیدا است، مزایای قدردانی، بر روی سلامتی  و شادی هایتان واقعاً شگفت انگیز است.

۲- اهداف واقع بینانه ای ترسیم کنید.

شما از نقاط قوت و استعداد خود مطلع هستید. اهدافتان را به منظور تطبیق این دو موضوع ، هماهنگ کنید. از پذیرفتن مواردی که فراتر از مهارت، قابلیت، صلاحیت یا تجربیات شما است، سر باز زنید. این راهی است که با استفاده از آن می توانید نقاط ضعف خود را به طور واقع بینانه ای شناسایی و توانایی های خود را به تدریج تقویت کنید.

۳- در مسیر افکار مثبت پیش بروید.

«خوش بینی باوری است که منجر به موفقیت می شود. هیچ چیز نمی تواند بدون امید و اعتماد به نفس به سر منزل مقصود برسد.» (هلن کلر)

هلن کلر اولین فرد ناشنوا و نابینا که موفق به دریافت مدرک تحصیلی شد. بدیهی است که موجی از افکار مثبت در رسیدن او به این شاهکار شگفت انگیز کمک کرده است.

پس چرا باید به افکار منفی بپردازیم؟ افکار منفی، زمانی که در تصور حالات شکست، خطر و موانع هستید، می تواند مفید واقع گردد. هنگامی که شما روی یک مسیر منفی در حرکت هستید، مغز شما هر چیزی غیر از تفکر شکست را فیلتر می کند و تنها به شکست فکر می کند. مغز انسان در آن شرایط فقط به مشکلات، ترس و  شکست فکر می کند. به گونه ای که انگار با آن سیم کشی شده است. بدون شک بسیار لازم و ضروری به نظر می رسد تا برای مقابله با محیط های خصمانه و خشن، افراد را از لحاظ انسان شناسی مورد بررسی قرار دهیم.

بهترین راه حل، ایجاد افکار مثبت است. در این جا برخی از راهنمایی های عملی آمده است تا به ما یاد بدهند که چگونه افکار مثبت را در خودمان تقویت کرده و از افکار منفی بپرهیزیم. این موارد عبارتند از:

  • هر زمان که افکار منفی به قلمروتان تجاوز کرد، آن ها را از خود دور کنید و با افکار، تدابیر، اقدامات و احساسات مثبت جایگزین کنید.
  • این موضوع اتفاقی نیست که شعار گروه های مبارزات انتخاباتی این است « بله، ما می توانیم.»
  • به خلق عبارات تلقینی بپردازید. تلاش کنید تا عباراتی مانند: «من می توانم موفق شوم» یا «ما قادر به انجام این کار هستیم»، را به صورت مداوم با خود تکرار کنید.
  • همانند یک عاشق، خوش بینی خود را بیان کنید. شادی و موفقیت را تجسم کنید. اما وقت خود را برای افکار پوچ و باطل نگذرانید، این اقدام بدون شک می تواند تأثیراتی بر روی قابلیت ها و اقدامات مثبت تان داشته باشد.
  • موانع را به طور کامل نادیده نگیرید. اگر برایتان مقدور است، تکرار کنید که شما از تمامی موانع موجود در طول مسیر با خبرید. شما باید به گونه ای رفتار کنید که مشخص کند برای مقابله با هر مانعی، مجهز و آماده اید.
  • کمتر خود را در معرض رسانه های منفی و اخبار غم انگیز قرار دهید. شنیدن این نوع از حوادث و اخبار، فقط برای یک بار در روز، کاملا کافی است.
  • برای اوقات فراغت خود هدفی در نظر بگیرید. به طوری که بتوانید به ذهن و بدن خود با درگیرشدن در برنامه های کمدی، ورزشی و یا مناسبت های اجتماعی، نیروی تازه ای ببخشید. از مراودت و برقراری ارتباط با همکارانی که افکار مسموم دارند، اجتناب کنید.

۴- زبان بدن و کردار، بلند تر از صدای افکار است.

داشتن نگرشی مثبت بسیار خوب است، اما نیاز به قسمت اعظمی از مصاحبت و همراهی دارد. مطالعه ای در «دانشکده بازرگانی کلمبیا» نشان داده است که حتی استفاده ی لحظه ای، از یک ژست غالب مانند: رئیسی که خیلی مطمئن پای خود را روی میز می گذارد، به اعتماد به نفس بیشتری منتهی می شود. آن ها همچنین دریافته اند که در واقع، ژست قدرت، سبب تغییر هورمون توستسترون می شود. به نظر می رسد که زبان بدن، نوع راه رفتن و سایر حرکات و رفتارها، می تواند باعث افزایش اعتماد به نفس شده و شانس موفقیت را بیشتر کند.

۵- قدرت اراده ی خود را افزایش دهید.

اگر شما فاقد انگیزه و خوش بینی هستید، در واقع چند روش وجود دارد که می تواند به شما در افزایش قدرت اراده کمک کند، به گونه ای که بتوانید به راحتی امور را انجام دهید. محققان دریافته اند؛ آن هایی که در رژیم غذایی دچار مشکل شده اند و یا زیاد می خورند، باید با دست مخالف و غیر متعارف خود غذا را میل کنند. این موضوع آنها را مجبور می کند که بیشتر به کیفیت غذا توجه کرده و به اندازه غذا بخورند. این افراد معمولا نتیجه ی بهتری نسبت به افرادی که هیچ وقت غذای خود را با دست مخالف نخورده اند، گرفته اند.

زمانی که مردم دچار افراط در مصرف سیگار شدند، متوجه شدند که با تحریک ماهیچه های اصلی دست و عضله ی دوسر، می توانند کمتر سیگار بکشند. حتی قرار دادن یک قلم در دست نیز می تواند مفید واقع گردد. محققان دردانشگاه«روچستر» دریافته اند، شرکت کنندگانی که بسیار صاف و دست به سینه می نشینند، موفق تر از کسانی که ژست راحت تری را انتخاب کرده اند، می باشند. وقتی شما از افزایش قدرت اراده، اقدامات مثبت و نگرش درست، نتایجی را ببینید، بدون شک اعتماد به نفستان افزایش خواهد یافت.

برای خود توضیح دهید که چگونه رفتارتان را مدیریت می کنید و باعث افزایش اعتماد به نفس خود می شوید.

کلمات کلیدی : , , ,
:: دیدگاه خود را بیان کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *