نسخه بهتر و قویتری از خود بسازیم

۱ مرداد ۱۳۹۴ انگیزش , کار بازدید : 149
نسخه بهتر و قویتری از خود بسازیم

نسخه بهتر و قویتری از خود بسازیم

در پایان هر سال، وقتی ریسه های گل نصب می شود و مقدمات پشت سر نهادن ۱۲ ماه گذشته فراهم می شود، طبیعی است که به شروعی تازه بیاندیشیم. تصمیماتی اتخاذ می شوند که می خواهید تا پایان سال آنها را به انجام برسانید اما همیشه این تصمیمات تا ماه های اردیبهشت و خرداد دیگر کمرنگ می شوند. قول هایی مثل ترک سیگار، کم کردن وزن، مشاجره و بحث کمتر، کم کردن هزینه های اضافی، پس انداز کردن و مواردی از این دست به خود می دهید. به هرحال، اگر می خواهید قولی به خود بدهید، می خواهد در شروع سال باشد یا نه، بهتر است اینگونه باشد که “مدل بهتری از خود ارائه دهید.

دیدگاه تان را تغییر دهید، بینش و اهداف شما می توانند تاثیر بزرگی بر زندگیتان بگذارند. نه تنها بر زندگی شما بلکه بر زندگی اطرافیان شما نیز تاثیر می گذارند. اگر می خواهید دست از پرخاشگری بردارید، بیشتر زمانتان را صرف کارهای لذت بخشی کنید که هزاران تصمیم خوب دیگر در پس آن نهفته است، مثل کم کردن وزن و کمتر خرج کردن، سپس این تغییرات نهایتا منجر به بهتر شدن تصمیمات شما می شود.

خوب از کجا باید شروع کرد؟ در ادامه چند نکته آورده ایم که از کجا می توانید این کار را شروع کنید، اما این لیست کامل نیست، تنها برای شروع خوب هستند. می توانید برای خود لیستی آماده کنید و نظر خودتان را برای تبدیل شدن به شخصی که می دانید می توانید از خود بسازید در آن اضافه کنید.

غذاهای سالم تر بخورید

می دانید که این مورد می تواند در لیست قرار بگیرد، بنابراین می توانیم با این مورد شروع کنیم. اگر هر روز غذای سنگینی وارد دستگاه گوارش خود کنید، بعد از آن احساس بی حالی و تنبلی خواهید کرد. فکر کنید وقتی بدنتان سعی می کند مقدار زیادی هله هوله را تجزیه کند، می توانید کار بهتری انجام دهید؟

وقتش رسیده که به خود بقبولانید که اگر می خواهید در ظاهر بهتر باشید، باید در باطن خوب باشید.

بدن ما برای دست و پنجه نرم کردن با ترکیبات و مواد شیمیایی که برای فرآیند نگهداری مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند، طراحی نشده اند. اگرچه غذاهای سهل الوصول، پیچیده در آلومینیوم و غذاهای آماده طی فرآیند طولانی برای نگهداری آنها در دراز مدت تهیه می شوند. بدن ما با این نوع تجزیه مشکل دارد و این غذاها بیش از زمانی که باید در دستگاه گوارش ما  نگه داشته شوند، می شوند. نتیجه آن نفخ معده، گازهای شکم، حالت تهوع، سردرد و بی حوصلگی های گهگاه می باشد. آیا واقعا می خواهید این نوع غذاها را وارد معده تان کنید؟

می توانید به بدنتان لطف کنید و رژیم راضی کننده ای داشته باشید. از بین تمام غذاها آجیل و دانه های خوراکی، میوه و سبزیجات تازه، نان سبوس دار و پاستا، غذاهای دریایی، گوشت ارگانیک و شیرینی های طبیعی مثل عسل را برگزینید.

همچنین مقدار آبی که می نوشید اهمیت دارد. حتما روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید (معادل ۲ لیتر). این کار باعث می شود احساس سبکی در سرتان حس کرده، پوستتان بدون لکه و کلیه هایتان سالمتر باشند.

زندگی را ساده تر کنید

می دانید وقتی هزار و یک کار هست که باید انجام دهید و اطرافتان درهم و برهم است عملا نمیتوانید روی یک کار تمرکز کنید! در آخر هیچ کاری به انجام نمی سد و در ادامه روز با پیامدهای آن روبه رو خواهید شد. احتمالا با مرتب کردن کارها بر اساس زمان بندی آشنا هستید، خوب پس تنبلی را کنار بگذارید! تمام کارهایی که باید انجام دهید را نوشته و بعد ۱۰ کار اولی که باید انجام شود را ماژیک بکشید. این ۱۰ کار را روی یک برگه جدا نوشته و دوباره باز کارهای مهمتر را ماژیک بکشید، اما ایندفعه ۵ کار اول و مهمتر را. این ۵ کار را روی یک برگه جدا بنویسید، این کارها تنها کارهایی هستند که امروز باید روی آنها تمرکز کنید.

همچنین، کیف بزرگی گرفته و آن را در گوشه ای از اتاق ها جای دهید. وسایلی که استفاده نمی کنید، دوست ندارید یا دیگر نمی خواهید را در آن قرار دهید. سپس وسایل دیگری را که جایی ندارند داخل کیف قرار دهید تا بعدا آنها را مرتب کنید. این کار را هر روز انجام داده تا هر گوشه ای از اتاق از خرت و پرت ها تمیز شود. در پایان وسایل بدون جا در کیف را مرتب کرده و مکان تازه و مناسبی را برایشان در نظر بگیرید.

وقتی هر روز به خانه می آیید، کل خانه از خرت و پرت ها خالی خواهد بود و دیگر کاری نیست که بخواهید طبق لیست انجام دهید.

راه حل این مسئله تقسیم کارهای بزرگتر به کوچکتر است. حتما این اصل را رعایت کنید چرا که همین وسیله ای می شود تا زمان بیشتری برای لذت از زندگی به جای احساس همیشگی خستگی داشته باشید.

سپاسگذار باشید

جالب است بدانید بیشتر وقتمان صرف توجه به کارهای بیهوده ای می شود که ما را در خود غرق می کنند، کارهایی که خودمان را مجبور می کنیم تا در زندگیمان به چیزهایی دست یابیم. چند دفعه فکر کرده اید که “اگر ایندفعه در قرعه کشی بانک برنده شوم” یا ” اگر فلان وسیله را بخرم زندگیم بهتر خواهد شد”؟ به جای اینکه همیشه منتظر آینده باشید، قدر اکنون و زمان حال خود را بدانید. فقط روی داشتن دارایی ها تمرکز نکنید. وقتی هر شب به رختخواب می روید، در ذهن خود کسی یا چیزی را برای صحبت کردن انتخاب کنید. آن می تواند خدا یا کائنات، عشق قدیمی یا ضمیر خودتان باشد. وقتی شخصی یا چیزی در ذهن دارید، به چیزهایی فکر می کنید که سپاسگزار آن هستید.

مثال:

“به خاطر این بستر گرم در این هوای طوفانی سپاسگزارم. دیگران همچین شانسی را ندارند.”

” به خاطر سلامتی ام سپاسگزارم که می توانم امروز از رختخواب بلند شده و از خانه بیرون بروم، درحالیکه دیگران درگیر بیماری یا درد هستند.”

” به خاطر سلامتی که امروز در رانندگی به من دادی سپاسگزارم. بسیاری از مردم هر روز دچار سانحه رانندگی می شوند و من خوش شانس بودم که به سلامت به خانه رسیدم.”

اگر خانواده ای دارید، آنها را تنگ در آغوش بگیرید و شکرگزار باشید که آنها سالم هستند. مردمی که از غم و اندوهی که هر روز از آن رنج می برند یا برای از دست دادن عشق خود زجر می کشند زیادند، پس  این موارد را در کنار هم گذاشته و نالیدن از ترافیک در مسیر خانه را تمام کنید. انرژی خود را صرف موارد و افکار مثبت کنید.

بعدا متوجه می شوید که وقتی افکار خود را به سمت سپاسگزاری پیش می برید، احساس آرامش بیشتری خواهید داشت و احتمالا بیشتر قدردان کسی که دوستش دارید خواهید بود، و نتیجه این افکار و احساس بودن در موقعیت هایی با کیفیت بیشتر در کنار آنها خواهد بود.

با خانواده خود ارتباط صمیمی داشته باشید

جملات قصار زیادی درباره انتخاب دوستان وجود دارد وقتی خانواده شما افرادی هستند که در تمام زندگی با شما همراه اند. برخی افراد متوجه می شوند وقتی به سن بلوغ می رسند خانواده عموما هیچ هستند و در مسیر زندگی شان هیچ نقشی ندارند. درحالیکه، اگر خانواده ای دارید که آنها را دوست دارید، هیچ چیز بهتر از آن نیست که با خواهر یا برادر یا دیگر اعضای خانواده بعد از ظهری خاطره ساز داشته باشید. می توانید تجربیات مشترکی داشته باشید، چه این تجربیات در ایام تعطیل باشد چه در دورهمی های فامیلی، بنابراین بیشتر سفرهایتان را خاطره ساز ساخته و به خاطر داشته باشید چقدر خانواده اهمیت دارد.

به طور باورنکردنی می توان در شلوغی زندگی از همه چیز غافل شد، اما اگر واقعا بخواهید نسخه بهتری از خود بسازید پس وقتش رسیده نقشی مهربان تر ایفا کنید.

اگر مادر بزرگ و پدربزگی دارید که تنها در یک چهار دیواری زندگی می کنند، هر وقت که می توانید به سراغ آنها رفته و ملاقاتشان کنید. وقتی پا به سن بگذارید، از کسانی که به شما اهمیت داده و نزد شما می آیند و زندگی خسته کننده تان را تسکین می دهند سپاسگزاری خواهید کرد.

آخرین باری که با خانه تان تماس گرفته اید را به خاطر دارید؟ حتما این کار را در اولویت کارهای لیست شده تان قرار دهید، چرا که هیچ چیز بهتر از این نیست که زمانی از روزتان را صرف خانواده کرده و احوالشان را بپرسید.

افراد زیادی در مراسم تشییع جنازه اعضای خانواده شان افسوس زیادی می خورند. این افراد می دانند آنها می توانستند برای دیدن از دست رفتگانشان تلاش بیشتری کنند. سعی کنید جزء این افراد نباشید.

نقطه آسایش را فراموش کرده و خودتان را به چالش بکشید

برای ساختن نسخه بهتری از خود، لازم است بر نقطه آسایش خود فائق آمده و خود را به چالش بکشید. وقتی ذهن کمی به کار گرفته شود، زنگ هیجان به صدا در می آید. هیچ چیز مثل کمی ترس حواس شما را بیدار نمی کند.

مهارت های زیادی برای آموختن در دنیا وجود دارد. چرا یکی از آنها را نیاموزید؟ می توانید زبانی تازه یا موسیقی یاد بگیرید. در ابتدا انجام آن سخت است اما ذهن شما را بعدا متمرکز خواهد ساخت.

تمرین دادن به ذهن تان با فراگیری کارهای تازه مهارت های توجه تان را بهبود بخشیده و کمک می کند بهتر بخوابید، بنابراین کاری برای دست انداختن به آن انتخاب کنید و نقطه آسایش خود را فراموش کنید.

اهداف مشخصی داشته باشید

زندگی های پرمشغله به معنای موارد نادیده شده یا با هدف مشخصی حذف شده هستند، که منجر به حس مفید نبودن و عصبانبت به شما می دهد. بسیار مهم است که بتوانید هر روز اهداف مشخص خود را ببینید، بنابراین آنها را روی کاغذ آورده و روی دیوار اتاقتان یا آشپزخانه بچسبانید.

اهداف شما می توانند هر چیزی مثل “خرید یک ماشین اسپرت” یا ” تمیز کردن کابینت های زیر راه پله ها” باشند.

اگر بخواهید می توانید زمانی را برای محدود کردن خود در رسیدن به اهدافتان مشخص کنید. این کار می تواند همراه با دیگر کارهای روزانه باشد یا می تواند زمان خاصی به خود اختصاص دهد که می خواهید “ماشین اسپرت ” را مثلا در سن ۵۰ سالگی بخرید. تمام گام های لازم برای رسیدن به این هدف را بنویسید. خوب اگر این هدف خرید یک ماشین اسپرت در سن ۵۰ سالگی شماست، حساب کنید چند ماه تا آن وقت فاصله دارید و هر ماه چقدر پول باید پس انداز کنید. جدولی با تصاویر ماشین های اسپرت در بالای کاغذ و جدولی برای نشان دادن مقدار پس انداز ماهانه رسم کنید. وقتی پولی پس انداز می کنید داخل جدول را تیک بزنید، اینگونه رسیدن به اهدافتان نزدیکتر خواهد بود.

اگر زمان رسیدن به اهدافتان خیلی کوتاه تر است، مثل تمیز کردن کابینت های زیر راه پله، وقتی به هدفتان دست می یازید به خود جایزه کوچکی بدهید. به خود وعده های کوچک و انگیزه برای رسیدن به اهدافتان بدهید و خواهید دید به آنها پیش از آنکه فکر کنید دست می یابید.

جسور باشید

اگر تا به حال صدایتان در نیامده و حرفی از آنچه فکر می کنید نزده اید، وقتش رسیده کمی تغییر کنید. مطالعات نشان داده است که افراد جسور شادتر، سالم تر و روابط بهتری دارند.

حتما حالت بدن به شما کمک می کند احساس اطمینان بخشی داشته باشید. راست بنشینید و چانه تان را بالای سینه بگیرید. زیر لب حرف نزنید: هر آنچه می خواهید را مودبانه و با احترام بخواهید اما از صدای به اندازه خود مطمئن باشید. حتما صدایی دارید که باید شنیده شود. از “نه” گفتن نهراسید. اگر در محیط کار رئیس تان از شما کاری بیش از وظیفه تان از شما خواست بگویید: « اگر کار بیشتری از من بخواهید، کیفیت کارم پایین خواهد آمد، پس بهتر است که کار اضافه به شخص دیگری محول شود». در بسیاری از موارد رئیس تان صداقت شما را تحسین می کند و پیشنهاد تان را قبول می کند.

از شما برای مطالعه این متن تشکر می کنیم و در مسیر ساختن نسخه بهتری از خود به شما می گوییم موفق باشید.

کلمات کلیدی : , , , , , , , , , ,
:: دیدگاه خود را بیان کنید

8 پاسخ به “نسخه بهتر و قویتری از خود بسازیم”

  1. محمد الله وردی گفت:

    خیلی خوب بود مرسی

  2. مقاله های خوبی میذارید ممنون

  3. محمد الله وردی گفت:

    مطالب جالب هستند

  4. سینا گفت:

    سلام
    انصافا از بسیاری از مطالب شما استفاده میکنم و راضی هم هستم منتها با قفل کردن کلیک راست امکان نوت برداری برای استفاده از مطالب در زمانی دیگر را سلب کرده اید. متوجه هستم که علت اینکار چیست اما فکر میکنم کسی که بخواهد کپی کند حتی در این صورت هم میتواند. الان من مجبور شدم عنوان را سرچ کنم و مطالب را از سایت دیگری که این مطلب را کارکرده بوده بردارم. در صورت امکان در سیاست های سایت تجدید نظر کنید.

    در ضمن از اینکه به فکر بهتر کردن زندگی دیگران هستید ممنونم
    هدف مقدسی است
    ان شالله اجرتون با خدا
    خدانگهدار

    • sharif گفت:

      سلام
      متاسفانه بعضی از دوستان مطالب و کامل بدون هیچ کم و کسری کپی و در سایتهای دیگر به اسم خودشون قرار می دهند البته کپی کردن مطالب با ذکر نام و آدرس این وب سایت کاملا آزاد است ولی …
      به احترام شما دوست عزیز متون از حالت قفل خارج شدند

  5. سینا گفت:

    سلام
    ممنونم
    این عمل ارزش زیادی برای من داشت.
    موفق باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *