۱۰ عادت اشتباه که اکثراً از آن بی خبریم

۱۱ مرداد ۱۳۹۴ انگیزش , کار بازدید : 158
عادت اشتباه

عادت اشتباه

اگر می خواهید در تمام امور زندگی خود موفق باشید، باید عادات خوب تان را نسبت به عادت های بد تقویت کنید. به نظر روشن و شفاف می آید، اما در حقیقت گاهی ما حتی از عادات بدمان بی خبریم. قبل از انجام عملی فکر نمی کنیم و بیشتر رفتارهایمان به صورت خودکار و غیر ارادی بروز می کنند.

آیا می دانستید به طور میانگین ۴۰% از رفتارهای انسان ها به صورت غیرارادی بروز می کند؟ این موضوع در بسیاری از مسایل کمک حال ما می باشد. تصور کنید مجبور بودید مرتباً نفس کشیدن را به خودتان یادآوری کنید یا هر روز از نو آموزش رانندگی ببینید. سایر عادات به نظر می توانند برایمان دردسر ساز شوند، اما قطعاً تغییر آن ها ممکن و شدنی است.

در این جا به بررسی ۱۰ عادت اشتباه که از وجود آن ها در خود بی خبریم، می پردازیم.

۱ – بگذارید گذشته، حال و آینده یتان را رقم بزند

درست مانند فیلی که در میان شاخه ی کوچکی گیر افتاده، دچار عادت شده و راهی برای گریز نمی بیند، بسیاری از ما نیز در گذشته یمان زندانی می شویم. شما تا چه میزان به گذشته یتان اجازه می دهید تا بر اعمال امروزتان تاثیر بگذارد؟ داشتن روابط بد در گذشته و تاثیر دادن آن ها بر روابط حال و آینده، انتخاب خودتان است، گر چه این انتخاب به طور ناخودآگاه صورت می گیرد.

برای مثال این که همسر سابق تان به شما خیانت کرده باشد، دلیل نمی شود شریک جدیدتان نیز همین کار را با شما تکرار کند. آغازی دوباره داشته باشید، نوع احساس تان از آینده را خودتان انتخاب کنید، اجازه ندهید خاطرات شما را اسیر کنند، آزادانه در پی آغاز روابط جدید باشید.

۲ – انتظار برای اتفاق بدترین ها

چه قدر به حوادثی که دوست ندارید اتفاق بیافتند، فکر می کنید؟ چه مقدار نگران گیر افتادن در ترافیک هستید که مبادا دیرتان شود و یا یک روز کاری پر استرس داشته باشید؟ این ها همه نمونه هایی از رایج ترین طرز تفکرات است که اصلا هم خوب نیستند. هر طور فکر کنید همان می شود، پس به چیزهایی که دوست دارید فکر کنید. برای مثال زمانی را که ارائه دارید در نظر بگیرید، به طور غیر ارادی و کاملا ناخودآگاه تمام اشتباهاتی که ممکن است رخ دهد از نظرتان می گذرد، الا این که چه قدر خوب می توانید ارائه یتان را انجام دهید.

افکارتان را بر اتفاقات خوب متمرکز کنید و اضطراب و نگرانی را عامدانه از خود دور کنید. با این کار احساس بهتری خواهید داشت چون نه تنها از فشار روحی و جسمی تان کاسته می شود، بلکه احساس نشاط بیشتری می کنید. فایده ی دیگر این که خودتان خواهید دید چگونه با این کار، همه چیز رو به راه می شود.

۳ – صحبت درباره ی دوستان مشترک وقتی حضور ندارند

اگر با خودتان روراست باشید، به صحبت کردن تان پشت سر دیگران، حتی اگر بد آن ها را نگویید، اعتراف می کنید. شما خود می دانید چه زمانی از حدود و مرز اخلاقی خارج شده اید، در حالی که نباید این طور می شد. با غیبت کردن، به طور ناخودآگاه به دیگران و نیز به خودتان القا می کنید که قابل اعتماد نیستید.

غیبت کردن عادتی بی ضرر است که اغلب بدون سوء نیت و بیشتر از حرافیِ بدون فکر، نشات می گیرد. یک روز متوجه شدم که چه قدر یکی از دوستانم بی هدف و به همان اندازه بی فکر است که این خصلت را دارد و اینچنین اعصاب آدم را تحریک می کند. وقتی راجع به دیگران صحبت می کنید، با هوشیاری گفته هایتان را بسنجید، مبدا این عادت در شما ریشه دوانده باشد. طوری راجع به دیگران حرف بزنید که دوست دارید آن ها هم آن گونه درباره ی شما سخن بگویند.

۴ – عمل نکردن به گفته های خود

چه احساسی نسبت به کسانی که به قول شان وفا نمی کنند دارید؟ کسانی که برنامه ها را لغو می کنند، کاری متقبل می شوند ولی از انجام آن سر باز می زنند و یا وعده های پوچ می دهند. با وفا نکردن به وعده هایتان، برای دیگران تبدیل به یک «چوپان دروغ گو» می شوید و دیگر کسی برای حرف هایتان تره هم خورد نخواهد کرد و حتی نسبت به خود نیز بی اعتماد می شوید. به خودتان بیایید. اگر شما باشید، راجع به افراد بد قول چه فکری می کنید؟ برای مثال اگر قرار است شام را با دوستان خود صرف کنید، آن را کنسل نکنید و اگر به کسی می گویید با وی تماس خواهید گرفت و یا برایش ایمیل می فرستید، حتماً این کار را انجام دهید. قبل از آن که به کسی «بله» بگویید و یا قولی بدهید، خوب فکر کنید و بعد سر حرف تان بمانید. اگر به وعده های کوچک عمل نکنید، چگونه از عهده ی انجام وعده های بزرگ بر خواهید آمد؟

۵ – خود تخریبی

چالش انگیزترین عادت اشتباه، خود رای بودن است. فهم علت اصرار بر خواسته ها، بسیار دشوار و پیچیده است. جویدن آدامس بادکنکی هیچ نتیجه ای ندارد؛ و آدم را مضطرب نمی کند که هیچ، بلکه آرامش عجیبی نیز به فرد می بخشد. این احساس آرامش، حسی کاذب از حل مشکل است و به هیچ وجه دردی را درمان نمی کند و تنها شما را درمانده تر می سازد. با این حال باز هم به کارتان ادامه می دهید.

برای مثال اگر سال ها است که در پی کاهش وزن هستید و تا به حال بیشتر از آن چه که عملی انجام داده باشید، تنها حرفش را زده اید؛ همین حالا از دیگران کمک بگیرید و خودتخریبی را متوقف کنید.

اگر برای تغییر آن چه دوست ندارید و یا تعقیب آن چه که دوست دارید انگیزه ی لازم را ندارید، این انگیزه را که عامل پیشرفت است به دست آورید و آن را با ارزش هایتان ارتباط دهید. همچنین خودِ قدیمی تان را از بخشی از وجودتان که می خواهد تغییر کند، جدا سازید. سرانجام در تغییر عادت ها بر مقاومت آن ها غلبه خواهید کرد، پس به خودتان این اجازه را بدهید که از گردونه ی خودتخریبی ای که در آن به دام افتاده اید، رها شوید.

۶ – مقایسه ی خود با دیگران

تاکنون این عادت یکی از بی معنی ترین عادت ها بوده است. تنها کسی که باید خود را با آن مقایسه کنیم، خودمان هستیم. شرایط، تجارب و مهارت های افراد با یکدیگر متفاوت است. شما نمی توانید سیب را با موز تنها به این دلیل که هر دو میوه هستند، مقایسه کنید. همیشه به یاد داشته باشید که مقایسه کردن کار خوبی نیست، چرا که افراد بسیار با یکدیگر متفاوت هستند.

بیایید مثالی معمول از موفقیت را در نظر بگیریم؛ هرگز نباید موفقیت خود را با دیگران مقایسه کنید، بلکه باید مقایسه کنید در حال حاضر چه قدر موفق هستید و چه قدر می توانستید موفق تر باشید. بر نقاط قوت و مهارت هایتان تمرکز کنید. به هیچ وجه خود را با دیگران مقایسه نکنید و فقط به خودتان و توانمندی هایتان فکر کنید، خود را برای خواسته هایتان به چالش بکشید و بگذارید این تنها مقایسه ای باشد که انجام می دهید.

۷ – خود آزاری با تلاش برای تغییر دیگران

به ناچار مجبورم این مورد را هم در لیست اضافه کنم، چون افراد زیادی با این ویژگی در جامعه وجود دارند و حتی شاید خود شما نیز به طور ناخودآگاه این گونه باشید. تلاش برای تغییر دیگران به نحوی که شما می خواهید، کاری بیهوده است، چون افراد همانی خواهند شد که خودشان می خواهند. ما می توانیم آن ها را نصیحت کنیم، شانه هایی برای گریه هایشان باشیم، اما نمی توانیم به آن ها دیکته کنیم که چگونه عمل کنند و یا چگونه زندگی کنند. تنها کسی که کاملاً در تغییر آن نقش داریم، خودمان هستیم و تمام. در این باره، بسیار دیده اید، شنیده اید و یا خوانده اید؛ به خصوص در مورد زوج هایی که تلاش می کنند تا مانع استعمال مواد مخدر و یا عیاشی همسران شان شوند و متاسفانه تمام این داستان ها پایان یکسانی دارند.

اگر کسی عادت بدی دارد می توان نگران شد، اما تلاش برای تغییر آن ها معقول نیست و قطعا بی نتیجه خواهد بود چرا که تا زمانی که خود شخص علاقمند به تغییر خویشتن نباشد اتفاقی نخواهد  افتاد. اگر به طور ناخودآگاه همیشه در پی تغییر کسی بودید، بهتر است دیگر از این کار دست بکشید. شاید آن شخص برای شما ساخته نشده و یا اصلا آمادگی تغییر ندارد.

۸ – شادتر می بودم اگر

امروزه رسانه ها و انتشارات ما را محاصره کرده اند و مرتباً با ارائه ی ایده های جدیدتر که اگر کمی از آن و بیشی از این داشته باشیم زندگی مان بهتر می شود، مغزمان را شست و شو می دهند. این امر باعث می شود تا دنبال سرابی برویم که وجود ندارد و در نهایت این ما هستیم که با دنیایی حسرت و ناامیدی تنها می مانیم. شادتر خواهم بود اگر پول بیشتری می داشتم، وزنم کم تر می بود، شغل بهتری می داشتم و یا بهترین همسر دنیا نصیبم می شد. خودمان هم باورمان نمی شود طرز فکرمان چنین است، مگر این که به تک تک واژه هایی که می گوییم، گوش کنیم.

همیشه و همه جا خوب و بد وجود دارد. تک بعدی نگریستن به امور عادت بسیار بدی است. به دنبال خیالات واهی رفتن به شما احساس نارضایتی نسبت به زندگی می دهد. برای مثال، معمول ترین این گونه خیالات این است که اگر پول بیشتری به دست بیاورم، خوشحال تر می شوم. در حقیقت ممکن است اضطراب تان کم تر شود اما شادتر نخواهید شد. شادمانی از زمان حال نشات می گیرد، از زندگی در همین لحظه و شکرگزاری به خاطر داشته ها استقبال کرده و حتی به خاطر نداشته هایتان (غم و بلایی که در زندگی ندارید) خداوند را شکر کنید. از خیالات پوچ رها شوید، بیشتر در زمان حال زندگی کنید و دیگر به «اگرها» و «شاید ها» نیندیشید. آن ها توهماتی راجع به آینده هستند.

۹ – همین حالا از شر الگو های ذهنی منفی تان خلاص شوید

هر روز حدود ۶۰۰۰۰ فکر و خیال ذهن را بمباران می کند. اکثر افراد از میزان منفی اندیشی خود بی خبرند، چون این امر برای شان تبدیل به عادت شده است. شاید هم در طول زندگی این تفکرات را از خانواده و یا افراد پیرامون یاد گرفته باشند. ظاهراً منفی اندیشی بیشتر از مثبت اندیشی رایج است. منفی اندیشی مانع خلاقیت، الهام بخشی و وقوع احتمالات می شود.

منفی اندیشی با بزرگ نمایی بدی ها و کوچک نمایی خوبی ها، در نهایت منجر به احساس ناخوشایندی در شما می شود. نسبت به طرز فکر خود آگاهی بیشتری کسب کنید و افکار منفی خود را به چالش بکشید. تعدادی از این طرز فکر ها عبارتند از: مشغولی ذهن به اموری که قادر به انجام آن نیستید، بیشتر از آن که خود را تحسین کنید، تحقیر می کنید و یا عقایدتان را ناممکن می پندارید و آن ها را نادیده می گیرید. هر فکری که به شما در زندگی کمک نمی کند به احتمال زیاد، فکری منفی است.

گاهی نمی توان از ورود افکار منفی به ذهن جلوگیری کرد، اما این انتخاب با شما است که آن ها را باور کنید و یا لااقل تغییرشان دهید. کدام یک را انتخاب می کنید؟

۱۰ – ریاکاری

آیا با لالایی هایی که می خوانید، خود خوابتان می برد؟ شنیدن موعظه های کسی که خود به آن ها عمل نمی کند، بسیار آزاردهنده است و آزاردهنده تر این که بگویید مثلاً این طور و این چنین هستید و نباشید! برخی عادت دارند همیشه به دیگران امر و نهی کنند و به حساب خودشان راه و چاه زندگی را به آن ها یاد دهند، اما اغلب از خودشان غافل هستند. دیدن این قبیل افراد ریاکار و ناشی، مایوس کننده و خشم آور است.

به هیچ کس موعظه ای ندهید مگر آن که خود به آن عمل کنید، لزومی ندارد شما راه زندگی را به دیگران آموزش دهید. نمی خواهد به دیگران بگویید با قطع مصرف قهوه، سالم تر زندگی کنند؛ در حالی که خودتان خوراکی های ناسالم مثل چیپس می خورید. آن چه برای شما خوب است، لزوما نباید برای دیگران هم خوب باشد. همه ی انسان ها تا حدودی درجه ای از دورویی دارند و مطمئنم شما هم این را قبول دارید. اما اکنون این قدرت انتخاب را دارید که خود را تغییر دهید. همه ی ما عادت هایی داریم که آرزو می کنیم ای کاش نمی داشتیم، عادت هایی که آن ها را نمی پسندیم و یا از وجودشان در خود ناآگاهیم.

برای لحظه ای با خود درباره ی عادت های اشتباه و نادرست خود روراست باشید و برای تغییر آن ها برنامه ریزی کنید. مطمئناً گاهی عاداتی را ناآگاهانه در خود رشد می دهیم که از آن ها غافلیم؛ اما همین که آن ها را شناسایی کردید، این به خودتان بستگی دارد که در جهت تغییر و یا سرکوب آن ها برآیید. هویت خود را نمی توان تغییر داد، اما این که چه کسی باشید، دست خودتان است. همه ی افراد این حق انتخاب را دارند. پس موفق و خوشبخت باشید.

کلمات کلیدی : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
:: دیدگاه خود را بیان کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *