این ۱۰ طرز فکر پیرامون ترس را، به کودکان بیاموزید

۸ مرداد ۱۳۹۴ خانواده , سبک زندگی بازدید : 111
ترس کودکان

ترس کودکان

در جایگاه یک والد، حتما می خواهید فرزندان تان، افرادی با اعتماد به نفس، شاد و موفق بار آیند که بتوانند با اتفاقاتی که انتظارشان را می کشند رو به رو شوند و بیشترین فرصت ها را نصیب خود سازند. اما چه طور می توانید به آن ها کمک کنید تا بر ترس هایی که ممکن است آن ها را به عقب برانند، فائق آیند؟ نکته ی ارزشمندی که بایستی همیشه به یاد داشته باشید، این است که ترس امری انسانی و طبیعی است و درباره ی آن چه که ممکن است آسیب رسان باشد، به ما اخطار می دهد تا در جهت حفاظت از خودمان اقدامی انجام دهیم. با این وجود، در دنیای پیشرفته ی امروز، ترس گاهی سوای از عملکرد طبیعی اش عمل می کند و می تواند ما را از رسیدن به آن چه که می خواهیم باز دارد.

در این مطلب، ۱۰ روشی که به فرزندان شما کمک می کند تا چارچوب فکری و دیدگاهی عاری از ترس نسبت به رویدادهای زندگی داشته باشند و بتوانند بر ترس های بازدارنده از پیشرفت شان غلبه کنند را با هم بررسی می کنیم.

۱ – درباره ی ترس به فرزندتان اطلاعات بدهید و فقط به گفتن فعل های انکار اکتفا نکنید.

همین که به فرزندتان بگویید «نگران نباش» یا «میشه این کارهای احمقانه را بس کنی»، قطعا روش مؤثری برای کمک به مدیریت ترس آن ها نیست. شما بایستی در مورد این ترس، به او آگاهی صحیح بدهید. طرز فکر شما درباره ی ترس، برای کودکان شما بسیار واقعی است و آن ها نیاز دارند که شما این درک شان از ترس را بدانید. به آن ها فرصت بدهید تا راجع به درک شان از ترس صحبت کنند و به شما نشان دهند که واقعا این ترس را می فهمند. قبل از این که بتوانید به  ترس کودکان کمک کنید تا از آن بگذرند، ابتدا باید به آن ها اطلاعات بدهید.

۲ – به آن ها اجازه بدهید بدانند که «شکست یک انتخاب است».

جامعه معمولا این فشار مصونیت از خطا و شکست را بر تمامی افراد وارد ِمی آورد. می توانیم به آسانی این شکست را که اغلب بخشی از فرآیند یادگیری است فراموش کنیم. اکثر برترین اختراعات و ابداعات تاریخ، قبل از رسیدن به یک نتیجه ی نهایی، حاصل مجموعه ی طولانی از تلاش های منجر به شکست بوده اند. اجازه ندهید ترس از شکست، باعث درجا زدن فرزندان شما شود، به آن ها اجازه دهید که بدانند گاهی شکست خوردن اشکالی ندارد، نشان شان دهید که چگونه می توانند از این شکست برای عملکرد بهتر آتی درس گیرند. این رفتار را برای آن ها الگوسازی کنید که اگر شکست خوردید، چگونه می توان از جنبه ی مثبت آن استفاده کرد.

۳ – ترس هایتان را به آن ها انتقال ندهید.

این یکی را تقریبا همه از آن مطمئن هستیم، با این حال هنوز گاهی اوقات در جایگاه پدر و یا مادر، مرتکب این اشتباه می شویم. منطقی است که همیشه نتوانید ترس تان را کاملا از فرزندان تان پنهان کنید.

کاری که می توانید انجام دهید این است که در مورد افکارتان با فرزندان تان حرف بزنید، به آن ها نشان دهید که شما انسان هستید و شما هم گاهی از چیزهایی که لزومی به هراس ندارند، دل نگران می شوید. به آن ها نشان دهید که چگونه این نگرانی را مدیریت می کنید و برای غلبه با این ترس ها چه می کنید.

۴  – برای شناسایی ترس واقعی، به آن ها کمک کنید.

اغلب وقتی افراد ترسی را ابراز می دارند، آن ها در واقع درباره ی چیزی فراتر از خودِ ترس صحبت می کنند. اگر کسی می گوید آن ها از پرواز می ترسند، آن ها احتمالا از خود پرواز نمی ترسند، آن ها از سقوط می ترسند. کودکی که می گوید از هیولاهای زیر تخت می ترسد، در واقع از هیولاهای زیر تخت نمی ترسد، در واقع او می ترسد که این هیولاها از زیر تخت بیرون بیایند و به او صدمه بزنند.

گام مهمی که در غلبه بر ترس وجود دارد این است که ترس واقعی را به وضوح برایشان مشخص کنید، از این رو در فرآیند غلبه بر ترس، به آن ها کمک می کنید.

۵ – منافع و مزایا را به آن ها نشان دهید.

گاهی اوقات کودک بر روی ترسی که نمی تواند ببیند، تمرکز می کند. درباره ی مزایای غلبه بر ترس با آن ها صحبت کنید، درباره ی این که حاصل این ترس چه هست و ممکن است به چه چیزی ختم شود. به جای این که مستقیما بگویید که نتیجه ی ترس چه هست، با پرسیدن سوالاتی آن ها را تشویق به تفکر در مورد پیامدهای مثبت پرداختن و اندیشیدن در ترس کنید. این رویه به آن ها کمک خواهد کرد که بر جنبه ی دیگر مانع ترس نیز نگاهی داشته باشند.

۶ – اوقات دیگری که بر ترس شان غلبه کرده بودند را به آن ها یادآوری کنید.

موقعیت های دیگری که فرزندتان در مورد آن نگران بوده ولی در نهایت ختم به خیر و خوشی شما است را به یادش بیاورید، به این طریق می توانید کمی اعتماد به نفسش را تقویت کنید.

۷ – از مقایسه ی فرزندان تان با دیگران خودداری کنید.

بر کودک تان و ترس هایی که سعی دارد بر آن غلبه کند، تمرکز کنید. مقایسه های مداوم فرزندان تان با دیگران، نتیجه خوبی ندارد و ممکن است فرزندتان احساس بی کفایتی کند.

۸ – به آن ها نحوه ی شناخت ترس های واقعی شان را بیاموزید.

هنگام غلبه بر ترس ها مهم است که به خاطر داشته باشیم که برخی از ترس ها کاملا معتبر و سالم هستند. اگر فرزند شما نگران پریدن در رودخانه ای پر از کروکودیل است، این ترس خوب است و یقینا این ترسی هست که شما نمی خواهید او بر آن ها غلبه کند. تشخیص تفاوت بین ترس های مهم و حیاتی زندگی و ترس های غیر منطقی را با صحبت درباره ی خطرها و پیامدهایش، به آن ها بیاموزید.

۹ – چگونگی رو به رو شدن با ترس را از طریق مرحله ها و گام های ساده به آن ها نشان دهید.

گاهی اوقات بهترین روش برای غلبه بر ترس، شیرجه به اعماق ترس است، با این حال گاهی بهترین کار این است که با آن به آرامی و لطافت برخورد کنید. اگر این ترس طاقت فرساست، در کنار فرزندتان باشید و او را راهنمایی کنید، سپس به آن ها نشان دهید که چگونه می توان با گام های کوچک به آن ترس نزدیک شد و زمانی که در یک مرحله تسلط و آرامش کافی بدست آمد، می توان به مرحله ی دیگر رفت.

این مراحل را بر اساس توالی زمانی پیشرفت با خود فرزندتان برنامه ریزی کنید، از این رو او می داند که در طی این فرآیند، قرار است چه اتفاقی بیافتد، چون از یک سو هنگام رو به رو شدن ناگهانی با یک مرحله ی جدید شوکه نمی شود و از سوی دیگر اعتمادش نسبت به شما را از دست نخواهد داد.

۱۰ – دائما به آن ها یادآوری کنید که تنها نیستند.

شما به عنوان پدر و مادر، احتمالا تنها کسی هستید که قرار است دائما به فرزندان تان یادآوری کنید که مجبور نیستند به تنهایی با ترس شان رو به رو شوند.

اگر آن ها به واسطه ی اطلاعاتی که شما در مورد پیامد ترس شان به آن ها انتقال می دهید احساس امنیت کنند، باعث خواهد شد که رویکرد و چارچوب ذهنی عاری از ترس آن ها شکل گیرد و با اعتماد به نفس بیشتر با رویدادهای زندگی رو به رو شوند.

کلمات کلیدی : , , , , , , , , , , ,
:: دیدگاه خود را بیان کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *