۱۵ دلیل که شما را از رسیدن به اهدافتان دور می کند

۴ اسفند ۱۳۹۳ بهره‌وری , کار بازدید : 93

۱۵ دلیل که شما را از رسیدن به اهدافتان دور می کند

دلیل این که چرا اکثر اهداف ما به شکست می انجامد این نیست که ما قدرت اراده و عزم کافی و بردباری نداریم؛ بلکه به این دلیل است که نمی دانیم چه طور اهدافمان را برنامه ریزی کنیم و آن ها را به طور موثر به انجام برسانیم. گاهی زنجیره ای از اشتباهات در مسیر رسیدن به اهدافمان وجود دارد. اما ما نمی خواهیم در سال آینده قربانی این اشتباهات شویم. اگر چه اشتباهات رایجی در هدف گذاری کارهایمان وجود دارد اما راه های زیادی نیز جهت نتیجه بخشی و اصلاح امور هست.

هدف گذاری

۱- سعی کنید اهدافتان کلی و مبهم نباشند.

به جای این که یک هدف مبهم و کلی مثل «رفتن به باشگاه » داشته باشید، اهدافتان را مشخص تر و جزئی تر کنید. مثلا هر روز صبح، یک مایل در مسیر خانه بدوید.

۲- مسیر رسیدن به اهدافتان را مشخص کنید.

باید دقیقاً بدانیم که آیا در مسیر درست رسیدن به اهدافمان هستیم یا خیر. پس ابتدا باید ملاک و معیاری داشته باشیم تا رسیدن یا نرسیدن به هدف را با آن بسنجیم. بنابراین اهدافتان را با سوالاتی مثل «چه قدر؟ » و یا «چه تعداد؟ » قابل سنجش و اندازه گیری کنید. بدین ترتیب همواره از وضعیت خودتان در مسیر رسیدن به اهدافتان آگاه خواهید بود.

۳- اهدافتان را بررسی و بازنگری کنید.

اگر اهدافتان غیر ممکن است مطمئناً به آن نخواهید رسید. گاهی اوقات رفتار ما در گذشته می تواند رفتارمان در آینده را مشخص کند. این بدان معناست که اگر شما نشانه ای از تغییر در یک رفتار در طول یک هفته نمی بینید، شاید لازم باشد هدفتان را بیشتر بررسی کنید و یا در صورت لزوم آن را تغییر دهید. سعی کنید ذهنتان را نیز به میزان توانایی تان قوی کنید. باید بدانید هنگامی که شما به ظرفیت خودتان آگاه هستید و اهدافتان را از آن منظر بررسی می کنید، هدف گذاری خیلی آسان تر خواهد بود.

۴- در کنار اهداف بلند مدت، اهداف کوتاه مدت خود را نیز لیست کنید.

اگر تنها اهداف بلند مدت را مد نظر قرار دهیم، احتمال شکست ما در کارها بیشتر می شود؛ زیرا در این صورت ما هدف دورتری را در نظر می گیریم در حالی که هم اکنون به آن نیاز داریم. بنابراین باید به جای اهداف دراز مدت، همه ی اهداف کوتاه مدتی که در نهایت، رسیدن به هدف بلند مدت ما را تضمین می کند، لیست کنیم. برای مثال اگر به دنبال ناشر برای کتابی که نوشته اید می گردید، ابتدا اهداف کوتاه مدتی مانند بازاریابی نوشته و سپس نوشتن برای مجلات بیشتر را دنبال کنید. نوشتن اهداف کوتاه مدت مرتبط با هدف بلند، باعث می شود تا روی کارهایی که باید انجام دهیم، بیشتر تمرکز کنیم.

۵- اهدافتان را با عبارات منفی بیان نکنید.

دستیابی به هدفی که به این صورت بیان شده «گرفتار این دام احمقانه نشو » خیلی سخت خواهد بود. شما برای رسیدن به اهدافتان به جملات الهام بخش و امیدوار کننده نیاز دارید. بنابراین اهدافتان را با عبارات مثبت بیان کنید مثل: «دوستی باش که بیشتر بله می گوید » .

۶- اهدافتان را در ذهن خود باقی نگذارید و آن ها را بروز دهید.

بهتر است اهدافتان را در جایی بنویسید و در معرض دید قرار دهید. این راهی است که اهدافتان را واقعی تر می کند  و شما را به سمت دستیابی به آن ها پیش می برد.

۷- عادت های صحیح را در وجودتان نهادینه کنید.

برای دستیابی به اهدافتان باید به صورت مداوم عادات صحیح ایجاد کنید. برای مثال اگر می خواهید کتابی بنویسید، سعی کنید هر روز صبح مطلبی بنویسید و آن را به صورت یک عادت درآورید. اگر می خواهید وزن کم کنید و در یک دوی ماراتن شرکت کنید، عادت کنید که هر روز صبح بدوید. روی ایجاد عادت تمرکز کنید تا رسیدن به اهداف پیش رویتان آسان تر شوند.

مطالعات نشان می دهد که به طور متوسط ۶۶ روز برای ایجاد یا تغییر یک عادت زمان لازم است. اگر هر ۶۶ روز روی ایجاد یک عادت تمرکز کنید، نه تنها زودتر به هدفتان خواهید رسید بلکه به شما قابلیت دستیابی به اهداف بیشتر را در آینده می دهد.

۸- در محیطی زندگی نکنید که با اهدافتان همخوانی ندارد.

«گری کلر» و «جی پاپاسن» در کتابشان «The One Thing» اظهار کرده اند که محیط از افراد و مکان ها تشکیل شده است. آن ها معتقدند که اهدافتان باید با این دو عامل همخوانی داشته باشد یعنی فرد و مکان. در غیر این صورت در اهدافتان تداخل ایجاد می شود. پس لازم است که مطمئن شوید افراد و مکانی که شما را احاطه کرده اند در جهت کمک به اهدافتان است.

۹- تنها به نتیجه ی پایانی اهدافتان نگاه نکنید.

در این مقاله، «James Clear» به ما پیشنهاد می کند که تمام توجه خود را به جای نتیجه ی پایانی به مسیر و رویکردی که برای رسیدن به اهدافتان در نظر گرفته اید معطوف کنید. برای مثال اگر سعی دارید با رژیم غذایی، سالم تر باشید، بیشتر به برنامه ی رژیم خود دقت کنید تا به نتیجه مطلوب دست یابید. این مسأله به شما کمک می کند بر روی آن چه که پیش روی شما قرار دارد تمرکز کنید نه آن چیزی که در تصورتان است.

۱۰- اشتباهاتتان شما را بی انگیزه می کند.

من هر روز صبح وقتی از خواب برمی خیزم تمام توجه خود را معطوف به ساختن یک موفقیت کوچک برای خودم می کنم. چرا؟ چون ما به اعتماد به نفس و انگیزه برای گذشتن از موانع موجود در راه رسیدن به اهدافمان نیاز داریم. شروع روز با یک موفقیت کوچک به من کمک می کند تا اشتباهات دیروزم را از یاد ببرم و از نو شروع کنم.

۱۱- موفقیت های خود را دست کم نگیرید.

وقتی به یک موفقیت دست می یابید، آن را بی اهمیت قلمداد نکنید و رفتاری فروتنانه نداشته باشید. بنابراین آن را بزرگ قلمداد کنید. هر بار که به هدفتان نزدیکتر می شوید با انجام کاری که دوست دارید یا یک مهمانی جشن بگیرید.

۱۲- کارهایی که برای رسیدن به هدفتان باید انجام دهید شما را بی انگیزه می کند.

وقتی تمام توجه خود را معطوف به چیزی که پیش روی شماست می کنید، بدون شک از هدف اصلی خود دور می شوید. از خودتان بپرسید که: «چه کاری دارید انجام می دهید و چرا می خواهید به آن دست یابید». بنابراین در اهداف جزئی نمانید و با عبور از آن ها به سوی هدف اصلی خود حرکت کنید. حرکت به سمت هدف اصلی انگیزه ی شما را تقویت می کند. هرگز توجه تان از هدف اصلی دور نشود.

۱۳- اوقات بیکاری خود را هدر ندهید.

من معمولا در زمان استراحت و اوقات بیکاری، خودم را با فعالیت هایی که مرا به سمت هدفم هدایت می کنند سرگرم می کنم. برای مثال به نوارهایی در مورد نوشتن یا کارآفرینی هنگام خوردن ناهار گوش می دهم. بدین ترتیب ذهن من با هدفم درگیر می ماند و اوقات بیکاری من در جهت تلاش برای رسیدن به هدفم مفید می گذرد.

۱۴- از کمک دیگران به خوبی استفاده کنید.

وقتی هدفتان را برای عموم اعلام می کنید یا قول می دهید که چیزی را به فردی بدهید، آن افراد به طور ناخودآگاه در به انجام رسیدن کار شما دخیل می شوند و نگران هدفتان خواهند شد. در نتیجه کنار شما می مانند تا مطمئن شوند به هدفتان می رسید. به این مسأله به عنوان یک مسؤولیت اضافه نگاه نکنید بلکه از آن در جهت انگیزه دادن به خودتان برای انجام کارتان استفاده کنید. وقتی مردم به کار شما وابسته می شوند شما خود به خود انگیزه می گیرید که آن ها را ناامید نکنید.

۱۵- رفتارهای منفی که شما را از اهدافتان دور می کند را شناسایی کنید.

به جای ایجاد یک لیست از کارهایی که باید انجام شوند، لیستی از همه ی رفتارها و خصوصیات منفی خود در کار تهیه کنید و سعی کنید برای رسیدن به هدفتان از آن ها اجتناب کنید. برای مثال شاید بخواهید چارتی بدین صورت تهیه کنید، «دوری از Netflix » یا «در مورد توانایی هایم بد فکر نکن» . بدین ترتیب یک لیست از همه ی رفتارهایی که باید از آن ها دوری کنید تا به هدفتان برسید، خواهید داشت. حواستان باشد که این لیست با اهدافتان هم خوانی داشته و حاوی عبارات مثبت باشد.

عبرت گرفتن از یک اشتباه و پیروزی بر مشکلات، اولین قدم در یک رویکرد درست برای رسیدن به اهداف است. اگر یکی از این اشتباهات خللی در روند رسیدن به هدفتان ایجاد کرد، امیدورام از این راه حل ها برای رفع آن استفاده کنید و به اهداف بیشتری جامه ی عمل بپوشانید. سال آینده را سالی در نظر بگیرید که به هرچه آرزو کنید خواهید رسید.

کلمات کلیدی : , , ,
:: دیدگاه خود را بیان کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *