۱۰ روش هوشمندانه و کم استرس برای انجام کارهای روزمره

۲ تیر ۱۳۹۴ بهره‌وری , کار بازدید : 74

«خوزه اورتگا گاست» معتقد است: «به من بگویید به چه چیز اهمیت می دهید تا من به شما بگویم که چه کسی هستید؟»

«آریستوتل» می گوید: «ما همان چیزی می شویم که زیاد تکرار می کنیم. عالی است، چرا که این یک اتفاق نیست بلکه انتخاب خود ما است که چه بشویم و با یک عادت خوب، یک زندگی خوب بسازیم.»

اول صبح است. شما صبحانه ی خود را صرف کرده اید و عادات صبحگاهی خود را انجام داده اید. روز خود را آغاز می کنید و طولی نمی کشد که باید سر جای خود در مدرسه و یا محل کارتان بنشینید و کار روزانه ی خود را آغاز کنید.

اما چه طور این کار را انجام دهید تا برای شما کم استرس تر باشد و انرژی کم تری را صرف انجام آن کنید؟

در این مظلب می خواهیم به شما ۱۰ توصیه که شما را در این راه کمک می کند، ارائه کنیم. امیدواریم بتوانیم در این مقاله، به شما چیزهایی جهت ساده تر کردن و آرام تر کردن امور روزانه تان ارائه دهیم.

۱ – در یک زمان، تنها یک کار را انجام دهید.

من می خواهم به شما کمک کنم تا تمام کارهای خود را از راه مناسبش انجام دهید. استرس و سرگیجه ی کم تری را حس کنید و کار بهتری را نسبت به زمانی که همزمان چند کار را انجام می دهید، ارائه بدهید. اگر در طول روز احساس استرس و نگرانی دارید، می توانید این جمله ی ساده که «دوباره تمرکز خواهم کرد و دوباره آن را انجام خواهم داد»، را به خود بگویید.

۲ – یک فضای کار حداقلی داشته باشید.

این کار به شما کمک می کند تا تمرکز و توجه خود را بر روی یک مکان معین نگه دارید و ذهن شما را بازتر و خلاق تر می کند. من همیشه شکل محل کارم را تنها با یک میز چوبی، یک صندلی، لپ تاپ و یک لیوان آب یا یک فنجان چای روی میز نگه می دارم.

۳ – آهسته حرکت کنید.

یک راه خوب برای تمرکز بیشتر روی کار، این است که کمی آهسته تر نسبت به قبل کارتان را انجام دهید. من همچنین متوجه شده ام که با انجام دادن بعضی کارها با سرعت کم تر، بار روانی کم تری را حس خواهم کرد.

۴ – لحظه به لحظه از خود بپرسید:

لحظه به لحظه از خود بپرسید: «در طول هفته یا روز، چه کاری را به سادگی به پایان رسانده ام و هیچ بازخورد یا عواقبی نداشته است؟» می توانید کارها را تنها با این جمله که «چون من می توانم» و یا «چون همیشه این کار را انجام داده ام» به سادگی انجام دهید. سوال این است که چگونه کارها را با انرژی و وقت آزاد تری انجام دهیم.

۵ – چرخه ی ۱۰۰% تمرکز روی کار با ۱۰۰% استراحت کامل:

این برای من مهم ترین مسأله است. با انجام کارها از این روش می توانید به خودتان در حفظ قدرت ذهنی و بالا نگه داشتن انرژی برای تمام روز یا تمام هفته کمک کنید. من این کار را با تنظیم ساعت زنگ دار خود روی ۴۵ دقیقه و یا گاهی اوقات ۲۵ دقیقه، انجام می دهم. در طی این دقایق، من تنها بر روی یک کار تمرکز می کنم و طبعاً کار نیز ساده تر انجام خواهد شد. من به خوبی می دانم باید در این دوره ی زمانی تعیین شده، تنها یک کار را به انجام برسانم. وقتی ساعت زنگ می زند، من کار را برای مدت ۵ تا ۱۵ دقیقه رها می کنم. در این زمان من تنها بر روی استراحت تمرکز می کنم، با خوردن یک اسنک، یک پیاده روی کوتاه و یا بستن چشمانم برای چند لحظه روی کاناپه استراحت کرده و خود را برای شروع کار با انرژی زیاد آماده می کنم.

۶ – وقتی کارها آن طور که برنامه ریزی کرده اید پیش نمی رود.

خود را سرزنش نکنید. با خودتان مهربان باشید و هوشمندانه از انرژی و مسؤولیت خود استفاده کنید. اولین چیزی که از این مسأله می آموزید چیست؟ از چیزهایی که برای بهتر انجام دادن کارها آموخته اید، استفاده کنید و از تکرار اشتباهات مشابه در آینده بپرهیزید. بهتر است به جای صرف زمان تان برای مرور گذشته که به هیچ نحو نمی توانید آن را تغییر دهید، از اکنون استفاده کنید.

۷ – اجازه دهید تا ایمیل ها و دیگر برنامه های آنلاین، تا پایان روز کاری تان یا حداقل چند ساعت دیرتر بمانند.

تا جایی که امکان دارد، روزتان را با چک کردن ایمیل هایتان آغاز نکنید. چرا که این کار باعث استرس شما می شود و انرژی و توجه شما را در همان ابتدای روز محدود می کند. این کار همچنین پیدا کردن زمان برای کارهای مهم تر را سخت می کند.

۸ – ورودی اطلاعات روزانه ی خود را محدود کنید.

به طور معمول وبلاگ ها، انجمن ها و ایمیل های خبری تاثیر زیادی روی زندگی شما ندارند. پس آن هایی که مفید، نشاط بخش و سودمند هستند را نگه دارید. این یک روش ساده است که می تواند زمان و توجه شما را در طول یک ماه آزاد و بدون مشغله کنند.

۹ – هر روز از خودتان سوالی بپرسید که به شما در پیدا کردن تمرکز کمک می کند.

این یک فعالیت ساده برای بودن در مسیر و یا برگشتن به آن در طول روز است. اگر استفاده از یکی از این ها یا هر دو را از دست دادید، سوال مورد علاقه ی مرا از خود بپرسید. «مهم ترین کاری که هم اکنون می توانم انجام دهم چیست»، « اگر تنها ۲ ساعت وقت برای کار کردن داشتم، چه کاری می توانم انجام دهم ؟» اگر دوست دارید، این سوال ها را روی کاغذ بنویسید و آن ها را جایی قرار دهید که حتماً در طول روز ببینید.

۱۰ – بیشتر بر روی چگونگی کار تمرکز کنید و نه خودِ کار.

خود را درگیر تجزیه و تحلیل، فکر زیاد، نگرانی و عدم اعتماد به نفس که معمولاً از افکار مخرب سرچشمه می گیرند، نکنید. در عوض، بر روی آن چه واقعاً می خواهید انجام دهید و حرکتی که می خواهید در راستای انجام آن کار داشته باشید، تمرکز کنید.

حال خود را با پرسیدن این سوال بهتر کنید: «گام کوچکی را که می توانم امروز در راستای رسیدن به هدفم و یا خروج از این موقعیت بردارم، چیست؟»

کلمات کلیدی : , , , , , , ,
:: دیدگاه خود را بیان کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *