۷ دلیل علمی برای شکرگذاری و قدردانی

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ انگیزش , کار بازدید : 130

۷ دلیل علمی برای شکرگذاری و قدردانی

زمان آن رسیده است که مردم در مورد همه ی نعمت هایی که باید به خاطر آن ها خدا را شکر کنند، کمی بیاندیشند. هر چند که شمارش نعمت هایتان برای شکرگزاری خوب است، اما بهتر است بدانید که شکرگزار بودن در طول سال، می تواند مزایای فوق العاده ای در کیفیت زندگی شما داشته باشد .در واقع، قدردانی ممکن است یکی از نادیده گرفته ترین ابزارهایی باشد که همه ی ما هر روزه به آن دسترسی داریم. قدردانی هیچ هزینه ای ندارد و قطعاً به زمان زیادی هم نیاز ندارد، اما مزایای فراوانی دارد. تحقیقات نشان می دهد قدردانی می تواند این هفت مزایا را داشته باشد:

۱- قدردانی سبب روابط بیشتر می شود

نه تنها گفتن «متشکرم» رفتار خوب را تشکیل می دهد، بلکه با توجه به تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۴ که در مورد احساسات منتشر شد، قدردانی می تواند به شما کمک کند تا دوستان جدیدی به دست آورید. این مطالعه نشان داد که تشکر کردن در یک آشنایی جدید، سبب می شود آن ها به احتمال بیشتری به دنبال برقراری رابطه ی اجتماعی با شما باشند. بنابراین این که شما از یک غریبه برای نگه داشتن درب تشکر کنید و یا یک یادداشت سریع به همکاری که در یک پروژه به شما کمک کرده بفرستید، قدرت قدردانی شما را مشخص نموده و باعث می شود تا بتوانید به فرصت های دوستانه ی جدیدی دست یابید.

۲- قدرشناسی، سلامت جسمی را بهبود می بخشد

با توجه به مطالعات انجام شده پیرامون شخصیت و تفاوت های فردی سال ۲۰۱۲، مردم سپاس گزار درد کمتری را تجربه می کنند و معمولاً نسبت به دیگران سالم تر هستند. جای تعجب نیست، مردم سپاس گزار مراقبت سلامت خود هستند. آن ها قدر سلامتی خود را می دانند، به خاطر آن از خدا تشکر می کنند، اغلب ورزش می کنند و به احتمال زیاد چکاپ های خود را به صورت منظم انجام می دهند و طول عمر بیشتری دارند.

۳- قدرشناسی، سلامت روانی را بهبود می بخشد

قدردانی بسیاری از احساسات سمی، اعم از حسادت، خشم، سرخوردگی و پشیمانی را کاهش می دهد. «Robert A. Emmons» دکترا، یک محقق پیشرو در زمینه ی مطالعات قدردانی، مطالعات متعددی بر روی ارتباط بین قدردانی و رفاه انجام داده است. تحقیقات او تأیید می کند که قدردانی به طرز چشم گیری شادی را افزایش و افسردگی را کاهش می دهد.

۴- قدردانی، همدلی را افزایش و پرخاشگری را کاهش می دهد

با توجه به مطالعه ی سال ۲۰۱۲ توسط دانشگاه کنتاکی مردم سپاس گزار، بیشتر به شیوه هایی رفتار می کنند که در آن نفع اجتماعی وجود دارد. شرکت کنندگان این مطالعه که در مقیاس بالاتر قدردانی قرار گرفتند، حتی زمانی که بازخورد منفی دریافت می کنند، کمتر احتمال دارد در برابر دیگران مقابله به مثل کنند. آن ها حساسیت و همدلی بیشتری نسبت به افراد دیگر داشته و میل کمتری به دنبال کردن انتقام، دارند.

۵- مردم سپاس گزار بهتر می خوابند

نوشتن یک جمله ی قدردانی، خواب را بهبود می بخشد. با توجه به مطالعه ی سال ۲۰۱۱ منتشر شده در مجله روانشناسی کاربردی بهداشت و رفاه، فقط کافی است تا ۱۵ دقیقه صرف نوشتن چند احساس سپاس گزاری قبل از خواب کنید. در این حالت شما به احتمال زیاد بهتر و طولانی تر به خواب می روید.

۶- قدردانی اعتماد به نفس را بهبود می بخشد

براساس مطالعات منتشر شده در سال ۲۰۱۴ در مجله ی روانشناسی ورزش کاربردی، پژوهشگران دریافتند که قدردانی، اعتماد به نفس ورزشی را افزایش می دهد. این موضوع یک بخش ضروری برای داشتن عملکردی مطلوب است. مطالعات دیگر نشان داده است که قدردانی، مقایسه ی اجتماعی را کاهش می دهد. عامل مهم در کاهش و افزایش قدرت سپاس گزاری در افراد، عزت نفس است. فردی که از عزت نفس بالایی برخوردار است، به جای بی میل شدن نسبت به افرادی که پول بیشتر و یا شغل بهتری دارند، قادر است دستاوردهای آن ها را درک کنند و در نتیجه در هنگام مواجه با آن ها، از احساسات منفی خود بهره نگیرد.

۷- قدردانی قدرت ذهنی را افزایش می دهد

در سال های متوالی تحقیقات نشان داده است که قدردانی نه تنها استرس را کاهش می دهد، بلکه نقش مهمی در غلبه بر ضربه ی روحی دارد. براساس یک مطالعه ی منتشر شده در سال ۲۰۰۶ در خصوص رفتار و درمان، مشخص گردید که سربازان جنگ ویتنام، با سطوح بالاتری از قدردانی، نرخ پایین تری از اختلالات استرسی پس از ضربه های روحی را، به خود اختصاص داده اند. یک مطالعه ی منتشر شده در سال ۲۰۰۳ در مجله ی روانشناسی اجتماعی و شخصیت، نشان می دهد که قدردانی، عامل عمده ی انعطاف پذیری، پس از حملات تروریستی در حادثه ی ۱۱ سپتامبر بوده است. در آن زمان به وابستگان متوفیان این گونه عنوان می شد که: «همه ی شما باید خدا را شکر کنید، حتی در بدترین زمان زندگی». این حالت و گفتن این جملات، انعطاف پذیری را در افراد افزایش می دهد. همه ی ما توانایی و فرصت برای انجام قدردانی را داریم. چند لحظه ای را به تمرکز بر روی تمام آن چه دارید صرف کنید. به جای این که درباره ی همه ی نعمت هایی که فکر می کنید شایستگی آن را دارید و در حال حاضر از آن بهره ای ندارید، شکایت کنید توسعه ی «نگرش قدردانی»، یکی از ساده ترین راه ها برای بهبود رضایت شما از زندگی است.

به خاطر داشته هایتان شکرگذار خداوند باشید.

کلمات کلیدی : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
:: دیدگاه خود را بیان کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *