خواب خوشی را در کنار کودکتان داشته باشید

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ خانواده , سبک زندگی بازدید : 42

خواب خوشی را در کنار کودکتان داشته باشید

خواباندن یک بچه ی کوچک آن هم در طول شب، می تواند یکی از چالش انگیز ترین مواردی باشد که والدین با آن روبرو می شوند. برخی از والدین، سه یا چهار بار در طول شب بیدار می شوند تا کودک کوچکشان را آرام کنند و یا بخوابانند.

از سوی دیگر، آموزش به کودک برای این که بتواند تمام شب را بخوابد یکی از مسرت بخش ترین دستاوردها برای خود کودک و والدینش است. حق هر پدر و مادری است که هفت تا هشت ساعت خواب شبانه داشته باشد. در مورد کودک هم همین طور است. او باید یاد بگیرد خودش بخوابد و هر وقت بیدار شد دوباره بخوابد. کم کم مهارت های ارزشمند دیگری را یاد می گیرد که به مرور که بزرگ می شود، بسیار مفید خواهند بود.

هر کودکی برای یادگیری و تقویت عادات خوب خواب، نیاز به راهنمایی و کمک به والدینش دارد. به این منظور، والدین نیاز به یک طرح و برنامه ی قابل دستیابی و منطقی دارند که هم پدر و هم مادر بر اجرای مستمر و مو به موی آن توافق نظر داشته باشند. داشتن دستورالعمل و راهنمایی برای خواب، از مشکلات احتمالی و آتی پیرامون خواب، جلوگیری به عمل می آورد.

والدین با رعایت چند دستورالعمل ساده ی زیر می توانند خوابی شبانه و عاری از استرس و با آرامش را در کنار کودکشان سپری کنند.

دستورالعمل خواب برای کودکان زیر یکسال:

از زمانی که  فرزند شما متولد می شود، زمان چرت زدن و خواب آلوده بودن، به جای این که اجازه دهید در بغل شما به خواب برود، او را در تخت خواب یا گهواره اش قرار دهید. در این حالت کودک ممکن است قبل از به خواب رفتن، حدودا بیست دقیقه بی قراری کند. او را فورا بر ندارید و بغل کنید. زیرا این روش کم کم به او می آموزد که هر وقت گریه کند سریعا کسی او را از جایش بر می دارد.

در طول روز، به کودکتان اجازه ندهید که هر بار بیش از سه ساعت بخوابد. این شیوه به کودک می آموزد که طولانی ترین زمان خواب مربوط به شب است.

زمانی که کودک نیمه شب بیدار می شود، سعی کنید قبل از شیر دادن او را بخوابانید. اگر این روش کارگر نیفتاد و کودک واقعا گرسنه بود، سعی کنید غذا دادن به او را با سریعترین روش ممکن انجام دهید، با این روش او یاد می گیرد که شب، موقع خواب است نه بازی کردن و یا بیدار ماندن!

اجازه ندهید که کودکتان در تخت شما بخوابد. کودکی که به خوابیدن با والدینش عادت کند، دیگر به تختخواب خود نخواهد رفت. خوابیدن کودک با والدین، روش امنی نیست و آکادمی کودکان آمریکا به هیچ وجه این عادت ناپسند را توصیه نمی کنند.

دستورالعمل خواب برای کودکان بیش از یک سال:

یک برنامه متداول برای زمان خواب تعیین کنید. کودکان نیاز به انس دارند و برنامه و تشریفات خواب می تواند برای آن ها بسیار آرام بخش باشد. این تشریفات ممکن است شامل خوردن شام حداقل یک ساعت قبل از خواب، گرفتن یک دوش گرم، عوض کردن پوشک و پوشیدن پیژامه تمیز و خواندن داستان شب باشد. وقتی چنین برنامه ای را تدوین و اجرا کردید و دیدید که درست و موثر است، هر هفته یک آیتم جدید به این برنامه اضافه نمایید.

قبل ازخوابیدن کودکان از تکمیل برنامه و تشریفات خواب، مطمئن شوید. زمانی که کودک به رختخواب رفت، از ماندن او در جایش مطمئن شوید و بر آن تاکید ورزید. اجرای این برنامه در هر سنی مشکل است. اگر کودک نوپای شما بدخلق است، بهتر است نسبت به این کج خلقی او بی اعتنا باشید و اتاق را ترک کنید. با پاسخ دادن به اعتراض، به او می آموزید که او می تواند هر وقت بخواهد برنامه ریزی شما برای خواب را به تعویق اندازد.

هیچ وقت از کابوس های شبانه یا ترس های خواب کودکتان غفلت نورزید. هر کسی شبانه چهار تا پنج رویا می بیند، برخی از آنها ممکن است کابوس باشند. همیشه به کودکتان اطمینان بدهید. اگر کابوس ها ادامه یافتند، بررسی کنید ببینید چه چیزی ممکن است سبب این ترس ها باشد،به عنوان مثال شاید برنامه یا تصویری که از تلویزیون پخش شده باشد دلیل کابوس های شبانه ی آن ها باشد، پس بهتر است که دلیل را شناسایی و برای رفع آن تلاش کنید. زمان تماشای تلویزیون را به حداقل نیم ساعت قبل از خواب کاهش دهید و از تماشای برنامه هایی که محتوای خشونت آمیز یا ترسناک دارند، ممانعت ورزید.
در طی ساعات کار اداری، اگر قادر به پیدا کردن راهی برای آرام کردن گریه کودکتان نیستید، حتما با پزشک کودکان تماس بگیرید. اگر کودک شما بیش از دو ساعت یکسره گریه می کند یا حالت تهوع دارد، بلافاصله با پزشک کودکان تماس بگیرید.

کلمات کلیدی : , , , , , , , , , ,
:: دیدگاه خود را بیان کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *