خلاقیت؛ عنصر مهمی برای رسیدن به سلامتی جسمانی و روانی

۵ اسفند ۱۳۹۳ سبک زندگی , سلامتی بازدید : 60

خلاقیت؛ عنصر مهمی برای رسیدن به سلامتی جسمانی و روانی

بچه ها تنها اشخاصی نیستند که برای رشد تجسم ذهنی خود و رسیدن به خلاقیت در امور، نیاز به انجام بازی های متنوع و ابتکاری و فضای کافی داشته باشند، بلکه بزرگسالان نیز می توانند برای بهره مندی بیشتر از ابتکار و تجسم، به فعالیت های بیشتری بپردازند و برای رسیدن به خلاقیت بیشتر تلاش کنند. مطالعات انجام گرفته بر روی مغز نشان می دهد که چگونه خلاقیت می تواند بر روی واکنش های شیمیایی مغز تأثیر بگذارد و همچنین سلامت روحی و فیزیکی انسان را تقویت کند.

  • زمان آن رسیده است که ظرفیت خلاقیت خود را افزایش دهید.

آیا شما می دانستید که خواندن متون ادبی، می تواند نسبت به کتاب های خود آموز، مؤثر تر باشند؟

بافندگی می تواند تاثیر خوبی بر انسان داشته باشد. گوش کردن به موسیقی و حتی انجام کارهای هنری می تواند حالت ناخوشی را از فرد دور کرده و باعث ایجاد احساس شادابی و آرامش در وی شود. طراحی، نویسندگی، شعر خواندن و انجام هنرهای دستی، می توانند در پایین آوردن استرس، آرامش دادن به ماهیچه ها، کاهش سوء هاضمه، افزایش احساس خودباوری و ایجاد خلاقیت تأثیر زیادی داشته باشند.

تعداد زیادی از اثرات مثبت روحی و فیزیکی مربوط به خلاقیت، در یک روند خاص صورت می پذیرد. «میهالی» یک روانشناس است. وی درباره ی خلاقیت می گوید: «این روند زمانی اتفاق می افتد که ما خودمان را درگیر آن کرده، همه ی حس های ما ناپدید شده، به صورت موقت خودمان را از یاد می بریم و آشفتگی درونی در وجود ما روی می دهد. افکار نامناسب برای مدت زمانی از ما دور شده و ما بدن خودمان را احساس نمی کنیم.» بعضی از مردم زمانی که ورزش «شنا» و «دو» را انجام می دهند، در حالت روحی خاصی قرار می گیرند. این حرکات و دیگر فعالیت های مشابه، به طور منظم می تواند احساسات شما را قوی تر و سیستم عصبی شما را آرام تر کند. این روند می تواند برای کسانی که دچار تشویش و افسردگی هستند، منفعت و سود داشته باشد. مطالعات متخصصان اعصاب نشان می دهد که انجام دادن و سرگرم شدن در فعالیت های هدف دار و معنادار، می تواند به عنوان یک داروی ضد افسردگی طبیعی عمل کرده و حالت های منفی فرد را بهبود دهند. پس اگر شما می توانید از کارهای مناسبی جهت ارتقا سلامت روحی و روان خود استفاده کنید، زمانی را به آن اختصاص داده و قدرت خلاقیت خود را رشد دهید. همیشه سعی کنید تا قدرت خلاقیت خود را مدیریت کنید.

به نمایشگاههای هنری یا موزه ها بروید.

ممکن است زمانی که به یک اثر هنری و زیبا نگاه می کنید، حسابی متعجب شوید. حتی ممکن است شما عضو آن دسته از اشخاصی باشید که فکر می کنند آثار هنری در حدود اندازه ی فکری شما نیست. اگر این گونه هستید و فکر می کنید آن قدر هنرمند نیستید که آثار هنری را تحسین کنید و یا حتی نمی توانید از لذت دیدن یک اثر هنری بهره مند شوید، باید بدانید که بدن ما در مقابل مسائل مختلف، واکنش های متفاوتی را از خود بروز می دهد. شگفت زده شدن در یک لحظه، می تواند اثر خوبی را بر روی شما بگذارد. قسمتی از مغز انسان در هنگام بروز احساسات درگیر می شود. مخصوصا زمانی که فرد در مورد احساسات خود تفکر کرده و یا نیاز داشته باشد که در خصوص آن ها با دیگران صحبت کند. زمانی که انسان در رویاهای خود فرو رفته، در مورد مسأله ای فکر می کند و یا حتی احساسات مختلفی را تجربه می کند؛ مغز او سیگنال هایی را می فرستد. به علاوه زمانی که ما احساس درد می کنیم، قسمتی از مغز به نام «غشای داخلی»، فعال می شود. همه ی اتفاقاتی که نام برده شد، بدون شک قسمتی از عملکرد کلی مغز را نشان می دهد. این عملکرد زمانی که شما درگیر کارهای هنری می شوید، به یک نمایشگاه آثار هنری می روید و یا در کلاس نقاشی شرکت می کنید، وسیع تر خواهد شد.

خلاقیت؛ عنصر مهمی برای رسیدن به سلامتی جسمانی و روانی

  •  در یک دفتر، وقایع روزانه ی خود را ثبت کنید:

آیا ثبت اتفاقات روزانه ی زندگیتان، باعث می شود تا استرس را از خود دور نمایید؟

قبل از آن که خودتان را با موضوعاتی مانند: جواب دادن به ایمیل ها و انجام کارهای لیست شده در برنامه ی روزانه، درگیر کنید، به منفعت ها و مزایای نوشتن کمی بیاندیشید. تعداد زیادی از ما بیشتر از آن مقداری که بدن ما تحمل می کند، دچار استرس می شویم. هورمون های استرس از قبیل «کریستول» برای سیستم دفاعی بدن ما مضر هستند و به مرور زمان مشکلاتی جدی برای سلامتی ما ایجاد می کنند. مطالعات منتشر شده در مجله ی بریتانیایی «سلامت روان»، نشان می دهد که نوشتن و ثبت وقایع راجع به یک موضوع احساسی، می تواند سطح «کریستول» را به طرز چشم گیری پایین بیاورد. نوشتن شخصی کارهای انجام شده، برای اشخاصی که از یک بیماری روحی رنج می برند، بسیار مفید می باشد. براساس مطالعات انجام شده، افرادی که به نویسندگی می پردازند، خواب و خلق و خوی بهتری داشته و در مقابل بیماری ها، نسبت به سایرین زودتر درمان می شوند.

متون ادبی می تواند شما را به چالش بکشد. خیلی از ما عاشق مطالعه کردن هستیم. بدون شک این علاقه، بسیار مفید بوده و فرد مطالعه کننده کار درستی را انجام می دهد؛ اما آیا می دانستید که خواندن بعضی از متون ادبی، مانند آثار شکسپیر، می تواند بر روی سلامت روحی فرد، تأثیر زیادی داشته باشد؟

براساس تصاویر گرفته شده از مغز، زمانی که متون ادبی و یا شعر می خوانیم؛ فعل و انفعالات الکتریکی مربوط به مغزمان نسبت به زمانی که متون ساده تر می خوانیم، بیشتر می شود. متون ساده بیشتر به صورت بیانی روان و طبقه بندی شده، در زبان وجود دارند و متون ادبی، دارای آهنگ و قواعد خاصی می باشد. «فیلیپ دیویس» یک پروفسور اهل انگلستان است. وی تلاش های زیادی را به همراه «مرکز امواج مغناطیسی دانشگاه لیورپول» در زمینه ی تأثیرات خواندن آثار شکسپیر، ویلیام وردور، الیوت و دیگر نویسندگان بر روی مغز، انجام داده است. وی می گوید: «خواندن ادبیات و متون پر معنا، مسیر ذهن را تغییر داده و به فرد کمک می کند تا تفکرات جدیدی را خلق کند.»

خلاقیت؛ عنصر مهمی برای رسیدن به سلامتی جسمانی و روانی

  •  اشعار بیشتری بخوانید:

تحقیقاتی مشابه آن چه در بالا ذکر شد، نشان می دهد که شعر خواندن به صورت خاص، باعث  فعالیت بیشتر مغز در سمت راست می شود؛ درست در قسمتی که متصل به حافظه ی تصویری است. خواندن اشعار به ما کمک می کند تا بر روی تجربیات خود متمرکز شده و آن ها را در جهت موضوعی که می خوانیم، به کار ببریم.  این مسأله باعث می شود آن قسمت از مغز ما که مربوط به زبان است، فعال بشود. «پروفسور دیویس» می گوید: «شعر سرودن، شکلی از رویداد های معمولی مغز نیست، بلکه یک اتفاق عمیق و عجیب می باشد که به احساس و تصویرسازی های ذهن مربوط می شود.» نه تنها این گفته، بلکه شواهد دیگری وجود دارد که نشان می دهند، همان طوری که موسیقی بر روی مغز تأثیر می گذارد، شعر نوشتن نیز بسیار اثر گذار می باشد.

آیا شما می دانید احساسی که در هنگام گوش کردن به موسیقی تجربه می کنید، به چه چیزی مربوط می شود؟

همان قسمتی از مغز که در هنگام گوش دادن به موسیقی فعال می شود، در زمان شعر گفتن نیز فعال است. این عمل ممکن است به دلیل صورت های موسیقی و ریتم های آن، نواخت آهنگ و استفاده از کلمات باشد.

خلاقیت؛ عنصر مهمی برای رسیدن به سلامتی جسمانی و روانی

  •  با انجام هنرهای دستی به آرامش برسید.

بعضی از متخصصان، سود بردن از هنرهای دستی را تحت تأثیر تجربیات فکری می دانند. این عمل مانند یک تمرین برای روح و روان است و به فرد کمک می کند تا توجه و حرکات خود را منظم کند. این که شما در حال ساختن مبلمان هستید و یا قفسه ی لباس خود را با روکش های دست ساز، تزیین می کنید؛ باعث می شود تا شما احساس آرامشی عمیق را تجربه کنید. همچنین باعث می شود تا واکنش های شما نسبت به استرس های احساسی و فیزیکی کاهش پیدا کند.

خلاقیت؛ عنصر مهمی برای رسیدن به سلامتی جسمانی و روانی

هنرهای دستی ترکیبی از تجلی ابتکار و حل مشکلات به همراه تفکری عمیق است. این نوع از فعالیت ها نفس کشیدن فرد را آرام کرده، ضربان قلب او را پایین آورده، فشار خون را کاهش داده و تنش ماهیچه ها را از بین می برد. ساختن، دوختن، سفالگری، باغبانی و انجام فعالیت های خلاقانه در روز، مرکز بازدهی مغز را وادار به رها کردن «دپامین» می کند. «دپامین» یک انتقال دهنده ی عصبی می باشد و بعضی اوقات به عنوان یک «ضد روان پریشی طبیعی» شناخته می شود.

همچنین این فعالیت ها می توانند به عنوان بهترین پادزهر در مقابل «روان پریشی» عمل کنند. فکر کنید که همه ی اشخاصی که هنرهای دستی شان را می فروشند، با این کار چه قدر سود می کنند.

خلاقیت؛ عنصر مهمی برای رسیدن به سلامتی جسمانی و روانی

به دوخت و دوز بپردازید:

همه ی کسانی که بافندگی و قلاب بافی می کنند، می دانند که انجام این کار، استرس را از آن ها دور می کند. طبق گزارشات و تحقیقات انجام شده، کسانی که دائما به این کار اهتمام می ورزند، عملکرد ذهنی بالاتری دارند. یکی از بزرگ ترین محاسن بافندگی، عضو شدن در گروه های بافندگی است. مطالعات نشان می دهد کسانی که در این گروه ها عضو هستند، احساس شادی بیشتری می کنند و روابط اجتماعی شان با دیگران تقویت می شود. این کار به سلامتی مغز آن ها کمک کرده و باعث ارتقای خلق و خوی آن ها می گردد. بافندگی کردن دارای محاسن خوب روانی و اجتماعی است و مانند «پتانسیل درمانی» به افراد کمک می کند تا بتوانند استرس، افسردگی، بیماری های علاج ناپذیر و درد را مدیریت و برای بهبود آن تلاش کنند.

خلاقیت؛ عنصر مهمی برای رسیدن به سلامتی جسمانی و روانی

  • از دست هایتان استفاده کنید:

کارها و فعالیت های دستی را بیشتر از همه انجام دهید. طبق گفته های تیم پزشکی «کری وآلتون بارون»، استفاده از دستان در هنگام کارکردن، باعث بهبود احساسات و خلق و خوی فرد می شود. کار کردن با دستان، باعث تحریک احساسات درونی می شود. بهتر است ۲۰  تا ۳۰ دقیقه در هر روز، به انجام کارهای هنری دستی، بپردازید.

خلاقیت؛ عنصر مهمی برای رسیدن به سلامتی جسمانی و روانی

  • یک دنیای جدید کشف کنید:

خلاقیت باعث افزایش قدرت ذهن می گردد. پشتکار و تحمل پذیری را به ما یاد داده و اعتماد به نفس را در فرد افزایش می دهد. همچنین محرکی برای چالاکی به شمار رفته و می تواند باعث شود تا علایق خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. «وینی کوت» یک روانشناس است. او معتقد است که خلاق بودن، ما را در جهت کشف واقعیت های زندگی کمک کرده و باعث می شود تا به این واقعیت ها نزدیک تر شویم.

مغز انسان عضوی است که مانند یک دستگاه مغناطیسی عمل می کنند. این دستگاه عجیب، عملکردی بسیار پیچیده، مفید و عجیب دارد. مغز انسان به استراحت کردن نیاز دارد. داشتن تعطیلاتی شاد و آرام، به شما اجازه می دهد که فکرتان را آرام کرده و از نگرانی های خود پیرامون کار و زندگی اجتماعی بکاهید. خوش بگذرانید، چیزهای جدید یاد بگیرید و افق دیدتان را گسترش دهید. حتی اگر می توانید، از محل سکونت خود فاصله بگیرید و به کشوری با یک فرهنگ متفاوت سفر کنید. اگر از همه ی لحظات خود، به نحو احسن بهره ببرید؛ سفر همیشه زیبا و دل انگیز خواهد بود.

 

کلمات کلیدی : , , , ,
:: دیدگاه خود را بیان کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *