بهترین زمان برای ورزش چه موقع است

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ تناسب اندام , سبک زندگی بازدید : 69

بهترین زمان برای ورزش چه موقع است

از متخصص تناسب اندام «جنیفر بیلیس»، بپرسید.

سوال: چه وقتی از روز، بهترین زمان برای ورزش کردن است؟

جواب: بهترین زمان از روز برای ورزش وقتی است که بهترین زمان برای شما باشد. برخی از تحقیقات در رابطه با این که چه زمانی بهتر است ورزش کنیم، می گویند: «صبح» و برخی دیگر «بعد ازظهر»، در حالی که سرانجام به این نتیجه رسیدند که تمایل شخصی در شیوه ی زندگی، مهم ترین عامل تعیین کننده ی زمان ورزش شما است. زمانی از روز را انتخاب کنید که مطمئن هستید هر روز و پیوسته در همین ساعت می توانید ورزش کنید، چون شما هستید که ریتم و زمان هماهنگی بدن خود را می شناسید.

تا به حال از خودتان پرسیده اید که چرا بعضی از افراد، صبح های زود به راحتی از خواب بر می خیزند ولی برخی دیگر این طور نیستند؟ این موضوع تا حدی زیادی به ساعت درونی بدنتان یا ریتم شبانه روزی شما باز می گردد. ریتم های شبانه روزی، چرخه ی روزانه ی دوره های خواب و بیداری هستند. این چرخه ها هستند که تغییرات جسمی، ذهنی و رفتاری را ظرف یک دوره ی ۲۴ ساعته، تنظیم می کنند.

دمای بدن، فشار خون و متابولیسم برخی از فرآیندهای فیزیولوژیکی می باشند که می توانند از ساعت درونی بدن شما تاثیر پذیرند. تغییرات موجود در محیط؛ نظیر نور و تاریکی، درجه حرارت محیط، نور مصنوعی، استفاده از ساعت زنگ دار برای بیدار شدن، زمانبندی غذا خوردن و زمانی از روز که ورزش می کنید؛ می توانند بر این ریتم های شبانه روزی تاثیر بگذارند.

ساعت بدن شما بر این که چه ساعتی از روز را برای ورزش کردن ترجیح می دهید، اثرگذار است. با این تفاسیر شما آدم صبح هستید یا جغد شب؟

اگر آدم صبح هستید…

اگر برنامه ی مشخص و منظمی دارید، بهتر است که صبح ها ورزش کنید. تحقیقات نشان می دهند افرادی که صبح ها ورزش می کنند، به برنامه ی ورزش کردن روزمره ی خود، پایبندتر هستند. اگر صبح ها قبل از هر برنامه ی دیگری ورزش کنید، بنابراین خودتان را برای موفقیت آماده می کنید. افرادی که صبح زود ورزش می کنند، معمولا بهتر می توانند برای وقتشان برنامه ریزی کرده و کل روز انرژی بیشتری دارند.

اگر صبح ها ورزش می کنید، حتما ابتدا بدن خود را گرم کنید تا دمای بدنتان را افزایش دهید و ماهیچه هایتان گرم شوند. برخی از افراد به خاطر خواب آلودگی، خستگی یا احساس کسلی و ضعف که ناشی از تحرک با شکم خالی است، با ورزش صبح مشکل دارند. اگر شما هم جزو این دسته هستید، یک میان وعده ی سبک مثلاً موز یا ماست کم چرب، قبل از ورزش کمک زیادی به شما خواهد کرد.

اگر جغد شب هستید…

ورزش بعدازظهر یا عصر، روشی عالی برای به آرامش رسیدن است. بعضی از مردم ورزش عصرگاهی را از این رو ثمربخش تر می دانند که باعث فرو نشاندن فشارهای عصبی طی روز می شود. این عده از ورزش صبحگاهی احساس رضایت ندارند، زیرا وقتی بیدار می شوید، ماهیچه ها ممکن است به هم فشرده، سرد و فشار خون احتمالا پایین است. ورزش ها و تمرینات بعد از ظهر و عصرگاهی ممکن است خیلی بهتر به نظر آید، زیرا هوشیارتر و با انرژی تر هستید و دمای بدن به طور طبیعی بالا است و ماهیچه ها گرم و انعطاف پذیر هستند.

از مزایای دیگر ورزش عصرگاهی، خالی نبودن شکم است که باعث می شود در طی تمرینات انرژی کافی در بدن داشته باشید. چه برای کم کردن وزن، کاهش استرس یا به هر دلیل دیگری که در جهت حفظ سلامتی تان ورزش می کنید، مهم این است که متناسب با خلق و خو و وضعیت جسمانی تان ورزش کنید. براساس بیشترین و سازگارترین بهره وری، برای انجام تمرینات ورزشی برنامه ریزی کنید. صبح، ظهر و یا بعد از ظهر بودن آن، زیاد تفاوتی ندارد. ساعت درونی بدن شما خودش را مجددا با برنامه ریزی شما تنظیم می کند و عادات خواب و تغییرات در ساعات صرف غذا نیز کم کم خود را با این ساعت جدید وفق می دهند.

کلمات کلیدی : , , , , , , ,
:: دیدگاه خود را بیان کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *